لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

ترامپ بار دیگر نسبت به تلاش روسیه برای نفوذ به روند انتخابات آمریکا ابراز تردید کرد


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ دی بار دیگر نسبت به اقدام هکرهای روسی برای نفوذ به روند انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه گذشته ابراز تردید کرد.

از سوی دیگر، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که گزارش تازه این سازمان در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات ظرف چند روز آینده تسلیم باراک اوباما و دونالد ترامپ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت هکرهای روسی در روند انتخابات گذشته را زیر سوال برده و با متهم کردن دمکرات‌ها به سهل انگاری در امنیت سایبری می‌گوید که سایت افشاگر «ویکی لیکس»، دخالت مسکو در انتشار مدارک فاش شده دمکرات‌ها را تکذیب کرده است.

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در یک پیام توئیتری با نقل قول از جولیان آسانژ بنیانگذار سایت ویکی لیکس مبنی بر اینکه یک نوجوان ۱۴ ساله هم می‌توانست ای‌میل‌های جان پوتسدا، مدیر ارشد کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، را هک کند، این پرسش را مطرح کرده که کمیته ملی حزب دمکرات چرا تا این حد، بی‌دقت و سهل انگار بوده است؟

آقای ترامپ همچنین رسانه‌های آمریکا را در پرداختن به مطالب مربوط به دمکرات‌ها، به اِعمال استانداردهای دوگانه متهم کرده است.

روز چهارشنبه در واشینگتن اعلام شد که آقای ترامپ تا روز جمعه به مقام‌های سازمان‌های اطلاعاتی فرصت داده است تا مدارک و گزارش خود در مورد موضوع دخالت‌های سایبری روسیه را تکمیل کنند، ولی پیش از آن جان برنان، رییس سیا، در گفت‌وگو با تلویزیون پی‌بی‌اس بر این نکته تاکید کرد که در جهان هیچ سازمان اطلاعاتی از توانایی‌ها، کار‌شناسان و عمق تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا برخوردار نیست.

جان برنان گفت: «پیشنهاد می‌کنم کسانی که هنوز گزارش مربوط به به هک‌های سایبری روس‌ها را مطالعه نکرده‌اند، تا زمان آگاهی از جزییات آن صبور باشند و از پیش‌داوری در باره این گزارش خودداری کنند».

آقای برنان روز جمعه همراه با جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی، و جیمز کلپر، رییس آژانس اطلاعات ملی آمریکا، با آقای ترامپ دیدار می‌کنند تا گزارش کاملی به او ارائه دهند.

در همین حال، رهبران سنا و در راس آنها میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان بر انجام تحقیقات در مورد دخالت‌های روسیه در روند انتخابات اخیر آمریکا اصرار می‌ورزند.

سناتور مک کانل صمن اعلام موافقت خود با سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنا و سناتورهای دیگر مانند جان مک کین با چنین تحقیقاتی گفته است که «مسئله دخالت روسیه در امور آمریکا یک امر حزبی نیست و در عین حال روس‌ها هم دوست آمریکا نیستند».

با این حال در کنگره آمریکا، جمهوریخواهان تاکید می‌کنند که برسر مجموعه‌ای از مهتمرین سیاست‌های دولت آینده دونالد ترامپ، همکاری‌های همه جانبه‌ای خواهند داشت.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری منتخب، روز چهارشنبه تصریح کرد که از جمله نخستین اولویت‌ها، برنامه جایگزین کردن بیمه درمانی موسوم به «اوباما کر» است که کنگره در آن نقش قانونی مهمی دارد.

پل رایان رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه پس از انتخاب دوباره به این سمت گفت: «نارضایی میلیون‌ها آمریکا در سراسر کشور از وضع موجود بر کسی پوشیده نیست و این مردم ناراضی اکنون به رهبری در واشینگتن چشم دوخته‌اند و بر ما نمایندگان مردم است که به خواسته‌های آنان گوش کنیم و آن‌ها را عملی سازیم».

آقای رایان افزود: «با روی کار آمدن دولت جدید به رهبری دونالد ترامپ، تلاش‌های تازه‌ای [برای بهبود زندگی] در آمریکا و برای آمریکاییان آغاز می‌شود».

در این میان شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا به رغم مخالفت جانشین خود دونالد ترامپ، طی روزهای آینده، چند نفر دیگر از زندانیان باقیمانده در گوانتانامو را آزاد می‌کند.

اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، هم پیش از این با چنین اقدامی از جانب رییس جمهوری آمریکا به شدت مخالفت کرده بود.

XS
SM
MD
LG