لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

ترامپ: گزارش‌های اطلاعاتی در مورد دخالت سایبری روسیه تا جمعه به تاخیر افتاد‎‎


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در توئیتر خود، از تاخیر در ارائه گزارش از طرف نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد حملات سایبری روسیه به کارزار انتخاباتی ایالات متحده، خبر داده است.

دونالد ترامپ ۱۴ دی ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «ارائه توضیحات نهادهای اطلاعاتی در مورد موضوع موسوم به "[حملات] هکری روسیه" تا روز جمعه به تاخیر افتاده است. شاید چون زمان بیشتری لازم است تا بشود شواهد و مدارک را تهیه کرد. خیلی عجیب است!».

پیش از این در ماه دسامبر کنگره قرار بود از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خواستار ارائه گزارش‌ها و یافته‌هایش در مورد «حملات سایبری» شود. در همان زمان این نهاد اطلاعاتی «به دلیل ادامه تحقیقات» از شرکت در نشست کنگره خودداری کرده بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خود خواستار ارائه گزارشی «کامل و قابل دفاع» در این مورد، تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش شده بود. هفته پیش پلیس فدرال آمریکا و وزارت امنیت داخلی، گزارشی ۱۳ صفحه‌ای در مورد هک کمیته ملی حزب دمکرات و رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، توسط هکرهای روسی ارائه کردند.

به نظر می‌رسد توئیت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به نوعی، تاکید دوباره او در مورد تردیدهایی‌ست که در مورد اتهام‌ها به دولت روسیه در انجام «حملات سایبری» به کارزار انتخاباتی ایالات متحده، دارد.

دولت ایالات متحده و شماری از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه در کنگره، با انتقاد از دولت روسیه، اتهام‌هایی را در مورد اقدامات کرملین در انجام حملات سایبری و دخالت‌های مجازی در انتخابات هشتم نوامبر مطرح کرده‌اند. واشینگتن به تازگی دست به تحریم‌ها و اقداماتی علیه مسکو نیز زده‌است.

این اتهام‌ها البته تازگی ندارد و دولت آمریکا در ماه‌های گذشته هشدارهایی در مورد این «دخالت‌ها» داده بود. دخالت‌هایی که هدف آن‌ها «آسیب زدن» به کارزار کلینتون عنوان شده‌اند. این موضوع پس از انتخابات در گفته‌های برخی از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه، از جمله سناتور گراهام نیز بازتاب یافت. هرچند هیچ‌یک از طرف‌ها نتیجه انتخابات را زیر سوال نمی‌برد.

از سوی دیگر اما دونالد ترامپ، تردیدهایی را در مورد این حملات «از طرف روسیه» مطرح کرده‌است.

برای نمونه در ۱۲ دسامبر در توئیترش گفته بود «اگر نتیجه انتخابات برعکس بود، و ما تلاش می‌کردیم همین موضوع روسیه/سی‌آی‌ای را پیش بکشیم. آن‌وقت این کار تئوری توطئه قلمداد می‌شد» و افزوده بود «تا وقتی هکرها را موقع انجام دادن کارشان نگیری، خیلی سخت است بشود گفت چه کسی پشت هک‌کردن‌ها قرار دارد». مشابه این گفته‌ها در دیگر واکنش‌های آقای ترامپ نیز مطرح شده‌است.

او در عین حال گفته مهم آن است که نهادهای اطلاعاتی در درجه اول به اطمینان کامل برسند، چون اتهام‌هایی که وارد می‌کنند بسیار جدی‌ست.

نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی ترامپ

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین وعده داده است که ۱۱ ژانویه، به طور رسمی در جمع خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر شده و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد.

ترامپ از زمان پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری به این سو، کنفرانس مطبوعاتی رسمی، با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف نداشته، اما با برخی از رسانه‌ها و شبکه‌ها به گفت‌وگو و مصاحبه نشسته است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در عین حال از شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه توئیتر برای ارائه مستقیم پیام‌ها و نقطه‌نظرات خود استفاده می‌کند.

نخستین کنفرانس مطبوعاتی رسمی آقای ترامپ قرار است در نیویورک انجام شود.

دوره ریاست ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ۲۰ ژانویه آغاز می‌شود. ‌

XS
SM
MD
LG