لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

سناتور مک‌کین: اوکراین را در برابر روسیه تنها نخواهیم گذاشت


سناتور مک‌کین و پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین
سناتور مک‌کین و پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین

سناتور ارشد جمهوری‌خواه که در آستانه سال نوی میلادی به پایگاهی نظامی در جنوب شرق اوکراین رفته است، گفته «من از طرف آمریکا این پیام را می‌دهم؛ ما در کنار شما (اوکراین) هستیم. نبرد شما، نبرد ما است. و ما در کنار یکدیگر در آن پیروز می‌شویم».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، ۱۱ دی ماه، در نزدیکی خط مقدم تنش‌ها میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه، گفته است «در سال ۲۰۱۷ ما متجاوزین را شکست داده و آن‌ها را به همان‌جایی برمی‌گردانیم، که از آن آمد‌ه‌اند».

او در جریان دیدار خود از پایگاه «شیروکین» در جنوب‌شرق اوکراین، خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است «تو هرگز موفق نخواهی شد مردم اوکراین را شکست دهی، و آن‌ها را از استقلال و آزادی‌شان محروم کنی».

آقای مک‌کین تاکید کرده‌است که حمایت از کی‌یف در برابر مسکو ادامه پیدا خواهد کرد.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه، از جمله قانون‌گذاران ایالات متحده است که از اقدامات تازه باراک اوباما، در مقابل آن‌چه واشینگتن «حملات سایبری» روسیه به کارزار انتخاباتی آمریکا می‌نامد، حمایت کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تازگی فرمانی صادر کرده که اقداماتی مانند تحریم‌ها یا اخراج شماری از دیپلمات‌های روس را در بر می‌گیرد.

دولت ایالات متحده و بسیاری از قانون‌گذاران آن از حملات سایبری و «دخالت‌های» روسیه در روند انتخابات آمریکا انتقاد کرده‌اند.

مک‌کین در عین حال از جمله ۲۷ سناتور دمکرات و جمهوری‌خواهی‌ست که در نامه‌ای به دونالد ترامپ، خواستار در پیش‌گرفتن سیاستی سخت‌گیرانه در برابر روسیه، در واکنش به آن‌چه «تملک زمین اوکراین با استفاده از نیروی نظامی» نامیده‌، شده‌است.

روسیه، در پی اعتراضات گسترده علیه دولت هوادار خود در کی‌یف و روی کار آمدن دولتی هوادار غرب، شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد. از منظر ایالات متحده، و بسیاری از کشورهای اروپایی، مسکو از شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین نیز حمایت می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته دولت او وظیفه خود می‌داند از «همه روس‌های ساکن اوکراین حمایت کند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در جریان رقابت با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در مواردی از پوتین ستایش کرده و نیز احتمال همکاری با روسیه برای مقابله با اسلام‌گرایان در سوریه را مطرح کرده‌است. او همچنین از «خویشتنداری» ولادیمیر پوتین در واکنش به تصمیم باراک اوباما برای اخراج دیپلمات‌های روسیه، استقبال کرده و گفته، همواره می‌دانسته که رئیس جمهوری روسیه فردی باهوش است. ⇦​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG