لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

اتهام لاوروف به اوباما: تخریب عمدی روابط آمریکا با روسیه


وزیر امور خارجه روسیه در سخنان اخیر خود گفته که مسکو «همیشه برای گفتگوهای واقع‌بینانه و صادقانه» با واشنگتن آماده است.
وزیر امور خارجه روسیه در سخنان اخیر خود گفته که مسکو «همیشه برای گفتگوهای واقع‌بینانه و صادقانه» با واشنگتن آماده است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دولت باراک اوباما را به «تخریب عمدی روابط آمریکا و روسیه» متهم و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در زمان دولت دونالد ترامپ بهبود پیدا کند.

آقای لاوروف در گفت‌وگو با شماره روز پنج‌شنبه، یازدهم آذر، روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا گفت: «ما مطمئنیم که دولت جدید [آمریکا] نمی‌خواهد اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند که عمدا روابط آمریکا و روسیه را نابود کرد.»

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «ما طبیعتا از اراده برای همکاری میان کشورهایمان که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی نشان داد، به شکل مثبتی استقبال می‌کنیم.»

دونالد ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بارها از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و قدرت رهبری او به‌ویژه در برابر آن چه «ضعف» باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق و رقیب خود می‌نامید، تمجید کرد.

آقای ترامپ همچنین وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با مسکو را بهبود می‌بخشد.

پس از انتخاب دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری هم ولادیمیر پوتین «پیروزی تاریخی» او را تبریک گفت و دو طرف در یک گفت‌وگوی تلفنی در مورد «بهبود روابط»، «بحران سوریه» و «مقابله با تروریسم» گفت‌وگو کردند.

آمریکا و روسیه طی سال‌های گذشته روابط پرفراز و نشیبی داشتند که یکی از دلایل آن مسئله سوریه است؛ در کنار بحران‌های دیگر در روابط مسکو و واشینگتن مانند اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه یا گسترش ناتو در مرزهای غربی آن کشور.

با وجود آن که ائتلافی به رهبری آمریکا و نیز نیروی هوایی روسیه، هر دو در جنگ داخلی سوریه حضور دارند و هر دو نیز حملاتی را علیه گروه‌های حکومت اسلامی و جبهه‌النصره انجام می‌دهند، اما بین آنها همکاری نزدیکی ایجاد نشده ‌است.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنان اخیر خود گفت که مسکو «همیشه برای گفت‌وگوهای واقع‌بینانه و صادقانه» با واشنگتن آماده است و ابراز امیدواری کرد تا دولت جدید آمریکا در سیاست خارجی «گام‌های واقعی» برای «همکاری‌های سازنده» بردارد.

XS
SM
MD
LG