لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ در مورد «راه‌های بهبود روابط» و «سوریه»


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، «پیروزی تاریخی» او در انتخابات را تبریک گفته‌است. دو طرف در مورد «بهبود روابط»، «بحران سوریه» و «مقابله با تروریسم» گفت‌وگو کرده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

بنا بر بیانیه‌ای که دفتر رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا منتشر کرده، آقای ترامپ علاقه عمیق خود را، برای ایجاد روابطی مستحکم و پایدار با دولت و مردم روسیه، ابراز کرده است.

به گفته دفتر دونالد ترامپ، پوتین «پیروزی تاریخی» او را تبریک گفته‌است.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای گفته رهبر روسیه ضمن تبریک پیروزی ترامپ، ابراز آمادگی کرده‌است، روابط دو کشور در دولت آینده آمریکا بر پایه اتحاد، احترام دو طرفه و دخالت نکردن در امور داخلی دیگری، ادامه پیدا کند.

در بیانیه دفتر ترامپ بر روابط ۲۰۰ ساله دو کشور تاکید شده و آمده است «دو رهبر در مورد مسائل مختلف از جمله تهدید‌ها و چالش‌هایی که روسیه و آمریکا در برابر آن‌ها ایستاده‌اند، اقتصاد راهبردی و روابط تاریخی آن‌ها» صحبت کرده‌اند.

مسکو می‌گوید پوتین و ترامپ هر دو بر سر این موضوع که روابط روسیه و آمریکا در مرحله‌ای «شدیدا نامطلوب» قرار دارد، هم‌عقیده هستند؛ «آن‌ها بر سر اقداماتی مشترک و فعالانه در جهت عادی کردن روابط و همکاری‌های سازنده بر سر مسائل گوناگون گفت‌وگو کردند».

از دیگر موضوعاتی که در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه و رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مطرح شده، بحران سوریه و آن‌طور که کرملین توصیف کرده «مبارزه علیه دشمن شمار یک دو کشور؛ تروریسم بین‌المللی و افراطی‌گری» بوده‌است.

بنا بر این بیانیه پوتین و ترامپ موافقت خود را برای ادامه گفت‌وگوهای تلفنی و نیز دیداری رو در رو در آینده بیان کرده‌اند.

دونالد ترامپ، طی کارزار انتخاباتی خود، از پوتین ستایش کرده و او را -به‌طور کم‌سابقه‌ای در یک کارزار سیاسی در آمریکا- بهتر و سزاوارتر از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی و هیلاری کلینتون، رقیب خود، توصیف کرده‌ بود.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در عین حال ابراز امیدواری کرده بود، در صورت پیروزی در انتخابات، با روسیه برای مقابله با گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» در سوریه، «همکاری» کند.

آمریکا و روسیه طی سال‌های گذشته روابطی پرفراز و نشیب داشته‌اند که یکی از دلایل آن مسئله سوریه است؛ در کنار بحران‌های دیگر در روابط مسکو و واشینگتن مانند اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه یا گسترش ناتو در مرزهای غربی آن کشور.

با وجود آن‌که ائتلافی به رهبری آمریکا و نیز نیروی هوایی روسیه، هر دو در جنگ داخلی سوریه حضور دارند و هر دو نیز حملاتی را علیه گروه‌های «حکومت اسلامی» و شاخه القاعده انجام می‌دهند، اما بین آن‌ها همکاری نزدیکی ایجاد نشده‌است. دلیل این موضوع، بیش از هر چیز بر سر آینده دولت بشار اسد و راه‌حل پایان دادن به بحران سوریه است. روسیه و ایران از حامیان اصلی بشار اسد هستند، در حالی‌که واشینگتن و بسیاری از متحدان منطقه‌ای آن، از گروه‌های مختلف شورشی حمایت می‌کنند.

البته هنوز سیاست خارجی دونالد ترامپ، و رویکرد او به منطقه چندان مشخص نیست. چون با وجود ستایش ترامپ از پوتین، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شدیدا از اقدامات ایران، که از مهم‌ترین متحدان روسیه در غرب آسیا است، و نیز از توافق اتمی که با حضور فعال روسیه پا گرفت، انتقاد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG