لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

ترامپ از برقراری «رابطه خوب» با روسیه دفاع و از مخالفان آن انتقاد کرد


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در چند پست توئیتری ضمن دفاع از برقراری رابطه خوب با روسیه و پایان دادن به اختلافات با آن کشور، از افرادی که به داشتن رابطه خوب با مسکو اعتقاد ندارند انتقاد کرده‌است.

به نظر می‌رسد تازه‌ترین توئیت‌های دونالد ترامپ در مورد روسیه، با گزارش تازه نهادهای اطلاعاتی در مورد «دخالت سایبری روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا» آن‌هم با «هدایت مستقیم رئیس‌جمهوری روسیه»، بی‌ارتباط نباشد. آقای ترامپ در پی ارائه گزارش‌ها، اظهار داشت که به دستکاری در انتخابات باور ندارد.

در مورد گزارش اطلاعاتی و واکنش دونالد ترامپ بیشتر بخوانید

رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده ۱۸ دی ماه بار دیگر تاکید کرد که «تنها دلیلی که موضوع هک کمیته ملی حزب دمکرات، که دفاع از آن (در فضای مجازی) ضعیف بوده، به بحث گذاشته شده، این است که شکست دمکرات‌ها (در انتخابات) چنان شدید بوده که آن‌ها خجالت‌زده شده‌اند».

کمیته ملی حزب دمکرات و رئیس ستاد هیلاری کلینتون، از اهداف حملات سایبری ماه‌های گذشته بودند که به گفته جامعه اطلاعاتی آمریکا، از طرف روسیه انجام شده‌است. دولت باراک اوباما نیز در واکنش به آن تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده‌است. روسیه به‌تاکید این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

ترامپ ساعاتی بعد، در چند پست توئیتری به دفاع از بهبود رابطه با مسکو دست زد و گفت «داشتن رابطه خوب با روسیه، یک چیز خوب است و نه یک چیز بد. تنها آدم‌های نادان و "ابله" ممکن است فکر کنند این کار بد است».

او سپس افزوده است که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش، مسکو احترام بسیار بیشتری برای دولت آمریکا قائل خواهد شد تا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما. و اینکه «هر دو کشور احتمالا با یکدیگر همکاری خواهند کرد، تا برخی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان را حل کنند».

در دوره ریاست‌جمهوری آقای اوباما، روابط مسکو و واشینگتن به دلیل پاره‌ای از مسائل دستخوش تنش‌ها و بحران‌هایی شد که در مواردی با زمان جنگ سرد مقایسه شده‌است. از جمله این مسائل می‌توان اشاره کرد به الحاق شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین، اتهام‌ها به روسیه در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین، اعتراض‌های شدید مسکو از رشد ناتو در مرزهای غربی‌اش، و در نهایت جنگ داخلی سوریه که مسکو در آن از مهم‌ترین حامیان بشار اسد و واشینگتن از مهم‌ترین مخالفان او به شمار می‌رود. البته همکاری‌هایی نیز میان دو طرف وجود داشته که می‌توان به حصول توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی اشاره کرد. توافقی که دونالد ترامپ از مخالفان و منتقدان سرسخت آن است.

البته این تنها سیاستمداران حزب دمکرات یا دولت باراک اوباما نیستند که نگاه مساعدی به مسکو ندارند؛ شماری از چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه در کنگره ایالات متحده خود از جمله منتقدان شناخته‌شده ولادیمیر پوتین و دولت او به شمار می‌روند. برای نمونه سناتور جان مک‌کین که سال نوی میلادی را در پایگاه نظامی اوکراین در مرز تنش‌ها با جدایی‌طلبان گذراند، یا سناتور لیندسی گراهام که گفته هدفش در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، ارائه «تحریم‌هایی شدید علیه روسیه» است.

به گفته مخالفان، روسیه تحت دولت آقای پوتین، دوست آمریکا به شمار نمی‌رود.

البته سیاستمداران جمهوری‌خواهی نیز هستند که از دیدگاه رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در مورد روسیه دفاع کرده‌اند؛ برای نمونه سناتور جمهوری‌خواه جف سشنز -معرفی‌شده از طرف ترامپ برای پست دادستانی کل- در تابستان گذشته گفته بود «ترامپ درست می‌گوید، ما باید راهی پیدا کنیم تا به دشمنی‌ها میان دو طرف پایان دهیم».

به گفته کسانی مانند سشنز این خصومت‌ها «میلیاردها دلار خرج برداشته» و دو کشور را با خطری بزرگ رو در رو کرده‌است.

دونالد ترامپ از دو هفته آینده هدایت دولت آمریکا را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG