لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

ترامپ از تمامی سفیران آمریکا خواست از مقام خود کناره‌گیری کنند


تیم انتقالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، طی حکمی سراسری به تمامی سفیران آمریکا خبر داد که تا روز تحلیف ترامپ وقت دارند تا از مقام‌ خود کناره گرفته و پست‌های خود را ترک کنند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، در این حکم از تمامی سفیران آمریکا «بدون استثناء» خواسته شده که تا روز بیستم ژانویه، اول بهمن، که دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رسما آغاز می‌شود محل کار خود را ترک کنند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که بروس هیمن، سفیر آمریکا در کانادا، به عنوان اولین فرد به این درخواست تیم ترامپ عمل کرده و روز جمعه از مقام خود استعفا کرده است.

سفیران آمریکا گاه از میان کسانی تعیین می‌شوند که به کارزار انتخاباتی رئیس جمهور کمک کرده باشند و برخلاف دیپلمات‌هایی که شغل اصلی و دائمی آنها امور دیپلماسی است، کار سفیران معمولاً با پایان دوره یک رئیس جمهور به پایان می‌رسد.

در گذشته، دولت‌های جدید آمریکا، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بیشتر تیم سفیران دولت قبلی را از کار برکنار کرده‌اند، اما به طور معمول به آنها مدتی وقت داده‌اند تا امور شخصی خود، به‌ویژه وضعیت تحصیل فرزندان‌شان را در کشور میزبان سر و سامان دهند.

دیپلمات‌های آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که حکم جدید باعث آشفتگی وضعیت آنها شده و بسیاری از این دیپلمات‌ها به دنبال دریافت روادید در کشورهای میزبان هستند تا بدین طریق فرزندان آنها بتوانند سال تحصیلی خود را به پایان برسانند.

به نوشته این روزنامه، این حکم جدید می‌تواند باعث شود که ایالات متحده تا چندین ماه در کشورهای مختلف، ازجمله در کشورهایی مانند آلمان، کانادا و بریتانیا، از وجود سفیر بی‌بهره باشد.

هیئت نمایندگی ایالات متحده در کشورهای دیگر یا همان مقام سفارت باید پیش از هر چیز تایید سنای این کشور را داشته باشد و روند بررسی و تایید هر سفیر معمولا چند ماهی به طول می‌انجامد.

یک مقام ارشد در تیم انتقالی ترامپ به روزنامه نیویورک تایمز گفت که این تصمیم «با نیت بد» گرفته نشده، بلکه دولت ترامپ تنها می‌خواهد مطمئن شود که هیئت‌های نمایندگی اوباما در خارج از کشور پست‌های خود را «سر وقت» ترک کنند، همان‌ طور که حکمی مشابه برای هزاران دستیار سیاسی کاخ سفید و آژانس‌های فدرال هم صادر شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تأیید این‌که دولت جدید از تمامی سفیران انتصابی اوباما خواسته تا استعفا دهند افزوده است که حکم تیم انتقالی ترامپ شامل دیپلمات‌های دائمی که به عنوان سفیر عمل می‌کنند نیست.

دونالد ترامپ طی کارزار انتخاباتی خود اظهارات سختگیرانه‌ای علیه تیم اوباما بیان کرده و از تمایل خود برای ایجاد تغییرات عمده ازجمله کناره‌گیری از پیمان اقلیمی پاریس، توافق هسته‌ای با ایران و قانون بیمه درمانی موسوم به «اوباماکر» سخن گفته است.

XS
SM
MD
LG