لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

«حمله شیمیایی» سوریه؛ طرح قطعنامه در شورای امنیت، بیانیه وزارت دفاع روسیه


یک کودک سوری که گفته می‌شود در پی انفجارهای شیمیایی در خان شیخون مسموم شده‌است
یک کودک سوری که گفته می‌شود در پی انفجارهای شیمیایی در خان شیخون مسموم شده‌است

خبرگزاری رویترز می‌گوید ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا ۱۵ فروردین ماه (به‌وقت نیویورک) قطعنامه‌ای را در محکومیت آن‌چه حمله شیمیایی مرگبار در سوریه عنوان می‌شود، ب به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده‌اند.

همزمان وزارت دفاع روسیه گفته ارتش سوریه احتمالا به یک زرادخانه شیمیایی شورشیان حمله کرده‌است.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قدرت‌های غربی قرار است در شورای امنیت به رای بگذارند، از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته‌است تا گزارشی ماهیانه، در مورد نحوه عملکرد و همکاری دولت سوریه با بازرسان بین‌المللی و پایبندی به تعهدات در رابطه با جنگ‌افزارهای شیمیایی ارائه کند.

دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند این پیش‌نویس احتمالا روز چهارشنبه (به‌وقت نیویورک) به رای گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه، کشوری که در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، می‌گوید احتمال یک زرادخانه شیمیایی شورشیان در شهرک «خان شیخون» استان ادلب هدف قرار گرفته‌است.

پیش از این گزارش شده بود که در جریان «یک حمله احتمالی شیمیایی» علیه مواضع مخالفان اسد در خان شیخون، شمال غرب سوریه، ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌اند که در این میان دست‌کم ۱۹ تن از قربانیان کودک و ۱۳ نفر نیز زن هستند. ارتش سوریه هرگونه دخالتی در «حمله شیمیایی» را رد کرده‌است.

در واکنشی اولیه به این گزارش رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت روسیه و ایران در مورد مرگ غیرنظامیان در «حمله تازه شیمیایی» سوریه، «مسئولیت اخلاقی بزرگی» بر دوش دارند.

در بامداد ۱۶ فروردین ماه ژنرال ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد «برآوردهای ارتش روسیه» نشان می‌دهد که ارتش سوریه به زرادخانه‌ای در شرق خان شیخون، حمله هوایی کرده‌است.

به گفته ژنرال کوناشنکف، در این زرداخانه «سلاح‌های شیمیایی تولید می‌شد» از همان نوعی که «در عراق و نیز حلب» استفاده شده است. وزارت دفاع روسیه می‌گوید نمونه‌های مشابه از حلب را در اختیار بازرسان بین‌المللی قرار داده‌است.

این در حالی‌ست که استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته بود اعتقاد دارد رخداد خان شیخون «حمله شیمیایی بوده و از هوا» صورت گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد می‌گوید در حال حاظر در موقعیتی نیست که به‌طور مستقل گزارش‌های مربوط به «حمله شیمیایی» را تائید کند اما دبیرکل این سازمان «عمیقا نگران» رخدادهای اخیر است.

سازمان «بازدارنگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی»، که بر کاربر سلاح‌های شیمیایی نیز نظارت می‌کند، می‌گوید در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد این موضوع است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، از شورای امنیت خواسته تا با قاطعیت در قبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تهدید آن علیه صلح و ثبات جهانی، واکنش نشان دهد؛ و اگر به‌کارگیری این نوع جنگ‌افزار در سوریه ثابت شود «ادامه نقض جدی قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود».

XS
SM
MD
LG