لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

تیلرسون: روسیه و ایران در قبال حملات شیمیایی سوریه مسئولیت اخلاقی بزرگی دارند


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که روسیه و ایران در ارتباط با مرگ غیرنظامیان در «حمله تازه شیمیایی» سوریه، «مسئولیت اخلاقی بزرگی» به دوش می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای تیلرسون همچنین از روسیه و ایران خواست تا از حملات شیمیایی هم‌پیمان خود، یعنی دولت سوریه، علیه مخالفانش جلوگیری کنند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که یک حمله احتمالی شیمیایی علیه مواضع مخالفان اسد در شهرک خان شیخون واقع در شمال غرب سوریه باعث کشته شدن دست‌کم ۵۸ غیرنظامی شده که در میان کشته‌شدگان جسد دست‌کم ۱۹ کودک و ۱۳ زن شناسایی شده است.

اپوزیسیون سوریه دولت بشار اسد را مسئول این حمله احتمالی می‌داند اما ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای هرگونه دخالت در این حمله احتمالی را رد کرده و آنچه «گروه‌های تروریستی» می‌نامد را مسئول حمله با مواد شیمیایی و سمی معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین با اشاره به خبر این حمله گفت: «ضمن این‌که ما این وضعیت هولناک را همچنان زیر نظر داریم، مشخص است که روش کار بشار اسد این است: بربریتی خشن و بی‌شرمانه».

آقای تیلرسون افزود: «آنهایی که از او دفاع و حمایت می‌کنند، از جمله روسیه و ایران، باید درباره اسد یا نیات او از توهم بیرون بیایند. هر کس که با سلاح شیمیایی به مردم خودش حمله کند از اساس برای شأن انسانی هیچ احترامی قائل نیست و باید حساب پس دهد».

او در ادامه گفت: «از روسیه و ایران، بار دیگر، می‌خواهیم که از نفوذ خود بر رژیم سوریه استفاده کرده و اطمینان حاصل کنند که چنین حملات هولناکی دیگر هیچ‌وقت اتفاق نیفتد».

رکس تیلرسون تأکید کرد که «به عنوان ضامن خودخوانده آتش‌بسی که در آستانه [قزاقستان] بر سر آن مذاکره شده، روسیه و ایران هم‌چنین در ارتباط با این مرگ‌ومیر مسئولیت اخلاقی بزرگی به‌دوش می‌کشند».

کاخ سفید: ترامپ به طور مفصل در جریان خبر حمله قرار گرفته است

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را متهم کرد که علیه شهروندان خود دست به یک حمله شیمیایی «شنیع» و «غیر قابل تحمل» زده و خبر داد که رییس‌جمهوری آمریکا توسط مشاوران امنیتی خود «به طور مفصل» در جریان جزئیات این حمله قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به خبر وقوع این حمله، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، از «نگرانی شدید» دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، نسبت به این خبر گزارش داده و گفت که «حمله شیمیایی امروز علیه مردم بیگناه، از جمله علیه زنان و کودکان، عملی شنیع است».

آقای اسپایسر افزود «اطمینان» دارد که بشار اسد مقصر این حمله است اما از گمانه‌زنی در مورد نحوه پاسخ ایالات متحده به این اقدام خودداری کرد.

وی پس از خواندن بیانیه خود گفت: «برای توضیح در مورد قدم بعدی‌مان آماده نیستم اما به‌زودی به آن مرحله هم می‌رسیم».

سخنگوی کاخ سفید در پایان افزود که «این اقدام فجیع رژیم بشار اسد نتیجه ضعف و عدم قطعیتی است که دولت پیشین [آمریکا] از خود نشان داده است».

او گفت: «رییس‌جمهور اوباما در سال ۲۰۱۲ گفت که قصد دارد در برابر استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمزی بکشد اما پس از آن هیچ اقدامی نکرد».

باراک اوباما در مرداد ۱۳۹۱ هشدار داده بود که استفاده بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، از جنگ‌افزار شیمیایی در جریان جنگ داخلی آن کشور «خط قرمز آمریکا است».

این هشدار پس از مخابره گزارش‌های متعدد در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بیان شد.

XS
SM
MD
LG