لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

سفیر آمریکا در سازمان ملل: بشار اسد یک «جنایتکار جنگی» است


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به عنوان یک «جنایتکار جنگی» یاد کرده و گفته است،ایران و روسیه عامل اصلی در قدرت ماندن بشار اسد در سوریه هستند.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی در یک کنفرانس خبری با شاره به این که «مردم سوریه بشار اسد را نمی خواهند»، اظهار داشت: ما خیلی شفاف و صریح گفته ایم علاقه ای به بشار اسد نداریم و او مدت زمانی است که به مانعی برای صلح در سوریه بدل شده است. آنچه که او بر سر مردم سوریه آورده است مایه انزجار است.

نیکی هیلی همچنین در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز» گفته است: دولت دونالد ترامپ امیدوار است که بشار اسد به دلیل ایجاد بحران انسانی و همچنین تداوم قتل و عام مردم به دست عدالت سپرده شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در خصوص موضع واشینگتن در قبال موضوع سوریه اظهار داشت: اولا، بشار اسد یک جنایتکار جنگی است. او سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه به کار برده است. او مانعی برای صلح است. اما به این واقعیت نگاه کنیدکه شورای امنیت می بایست این موضوع استفاده از سلاح شیمیایی رسیدگی و اذعان می کرد، ما اسناد و مدارک سه بار استفاده از این تسلیحات را داریم. ولی چرا ما (در شورای امنیت) به ان نمی پردازیم.

خانم هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه با حق وتوی خود از بشار اسد محافظت می کند؟، گفته است: حمایت های ایران و روسیه عاملی اصلی قدرتی هستند که اکنون بشار اسد دارد که بتواند در این روند به مردم سوریه ضربه بزند.

خبرنگار شبکه فاکس همچنین از سفیر آمریکا در سازمان ملل متحددر خصوص انتقاد ها از اظهارات برخی از مقام های دولت دونالد ترامپ درباره در الویت نبودن برکناری بشار اسد پرسید. وی در پاسخ گفت: دولت (دونالد ترامپ) مجوزی به بشار اسد نداده است، بشار اسد، یک مشکل است ، اما مشکل بزرگتر از اسد داعش (گروه حکومت اسلامی) است.

وی اضافه کرده است: آیا ما امیدواریم برای آنچه که بر مردم سوریه گذشته، بشار اسد به دست عدالت سپرده شود؟ بله این طور است. اما برای برقراری صلح در سوریه ما می بایست قبل از هرچیزی به موضوع داعش بپردازیم. نفوذ ایران را در سوریه از بین ببریم و بشار اسد را از سر راه برداریم.

نیکی هیلی روز پنجشنبه گفته بودکه واشینگتن دیگر بر برکناری بشار اسد از قدرت تاکید ندارد بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

به گزارش فاکس نیوز روسیه تاکنون شش بار مانع از رای گیری درباره قطعنامه ها درخصوص سوریه شده است.

جنگ داخلی سوریه تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته و ۱۴ میلیون نفر را از خانه و کاشانه اشان اواره کرده است.

XS
SM
MD
LG