لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

نیکی هیلی: راه‌حل برای سوریه با اسد ممکن نیست؛ به نفوذ ایران باید خاتمه داد


نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید «با نگاهی به اقدامات بشار اسد، تصور یک دولت آرام و باثبات، کار سختی است».
نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید «با نگاهی به اقدامات بشار اسد، تصور یک دولت آرام و باثبات، کار سختی است».

نیکی هیلی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، که قرار است یک‌شنبه ۲۰ فروردین، به وقت آمریکا، پخش شود، گفته است تا زمانی که بشار اسد در سوریه در راس قدرت است، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود. او افزوده است، در عین حال باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد.

خانم هیلی گفته است «در حالی‌که [بشار] اسد در راس حکومت است، هیچ راهی نیست که بتوان به یک راه‌حل سیاسی در سوریه دست پیدا کرد».

نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید «با نگاهی به اقدامات او، تصور [ایجاد] یک دولت آرام و باثبات، سخت است».

او گفته «در حال حاضر چندین اولویت مطرح است… خارج کردن اسد از قدرت، تنها اولویت نیست. آن‌چه ما قطعا در تلاش برای انجامش هستیم، نابودی داعش است. دوم، ما ایجاد یک سوریه آرام را با حضور اسد، دست‌یافتنی نمی‌دانیم. سوم، باید به نفوذ ایران خاتمه داد و در نهایت به‌سوی یک راه‌حل سیاسی رفت؛ چرا‌که در نهایت این وضعیت (در سوریه) وضعیتی پیچیده است».

این سخنان یک روز پس از آن بیان شده که نیکی هیلی تاکید کرده بود: ایالات متحده آماده است دست به اقدامات بیشتری علیه حکومت مرکزی سوریه بزند؛ هرچند امیدوار است که نیازی به چنین چیزی نباشد.

هیلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرده از این پس همه‌چیز بستگی دارد به این که «هرکسی» به وقایع سوریه، «چه واکنش نشان خواهند داد» و این‌که «اطمینان حاصل شود به‌سوی ایجاد یک راه‌حل سیاسی و به سوی یافتن صلح در منطقه می‌رویم».

آمریکا، در پی انتشار گزارش‌ها و تصاویری از آنچه گفته می‌شود یک «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون در استان ادلب سوریه، در منطقه‌ای تحت کنترل شورشیان سوری‌‌ست، به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه حمله موشکی انجام داد.

دولت سوریه، حمله شیمیایی به خان‌شیخون را رد کرده، ولی ایالات متحده چنین اظهاراتی را نپذیرفته و گفته پایگاهی که هدف قرار داده، همان‌جایی‌ست که حمله یا حملات شیمیایی از آن صورت گرفته‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعتی پس از این یورش موشکی اعلام کرد این کار، واکنشی به استفاده دولت سوریه از جنگ‌افزار شیمیایی علیه مردم آن کشور بود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از انتشار گزارش‌ها در مورد واقعه خان‌شیخون، در ۱۱ فروردین ماه گفته بود واشینگتن دیگر بر برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از قدرت تاکید ندارد، بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۳۰۰ هزار کشته و آوارگی بیش از نیمی از جمعیت آن کشور، در حال حاضر وارد هفتمین سال پیاپی شده‌است.

ایالات متحده همواره از مخالفان اسد به شمار می‌رفت و در جریان نبردها علیه حکومت اسلامی در سوریه نیز از گروهی از شبه‌نظامیان و شورشیان آن کشور حمایت می‌کند. همچنین شماری از کشورهای هم‌سایه یا هم‌جوار ایران، مانند ترکیه و یا عربستان سعودی، از مخالفان سرسخت اسد هستند و از گروه‌های مختلف شبه‌نظامی در سوریه حمایت می‌کنند. ایران و روسیه نیز از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و با نیروهای زمینی، هوایی و شبه‌نظامیانی که حمایت می‌کنند، در جنگ داخلی سوریه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG