لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

ابراز تردید روحانی درباره استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی


رئیس جمهوری ایران روز شنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را محکوم کرده و ضمن ابراز تردید درباره استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره کاربرد این سلاح در سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا٬ حسن روحانی روز شنبه در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» پیشنهاد تشکیل این کمیته «بدون حضور افراد مغرض و با حضور کشورهای بی‌طرف» را ارائه کرد.

طبق پیشنهاد آقای روحانی، این کمیته باید بررسی کند که سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در سوریه را «چه کسی و از کجا آورده است؟»

آن ‌طور که رئیس جمهوری ایران می‌گوید، حکومت بشار اسد بر اساس اعلام سازمان ملل دیگر هیچ گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با حمله به دولت دونالد ترامپ گفت که این کشور «خود را پلیس جهان،‌ رهبر و قاضی دنیا می‌داند» و در حمله به پایگاه هوایی سوریه «خود بریده و دوخته و وارد عمل شده» است.

وی افزود که «حمله اخیر آمریکا تجاوز به کشوری مستقل» است و «امروز همه تروریست‌های سوریه از این حمله آمریکا خوشحال شده و جشن گرفته‌اند».

روحانی از مقام‌های آمریکا درباره «کمک به تروریست‌ها»٬ «اقدام علیه ارتش سوریه» و حمله موشکی به این کشور پرسش‌هایی مطرح کرده و خواستار پاسخگویی آنها در این زمینه شد.

روحانی ادامه داد که حمله اخیر آمریکا بدون مجوز سازمان ملل و حتی کنگره آمریکا انجام شد و چنین اقدامی «تجاوزگرانه، ظالمانه و برخلاف همه اصول و حقوق بین‌المللی» است.

آمریکا بامداد روز جمعه در واکنش به حمله شیمیایی به یک منطقه در استان ادلب، با ۵۹ موشک «تاماهاک» پایگاه شعیرات را هدف قرار داد، اقدامی که با واکنش تند دولت‌های روسیه٬ ایران و سوریه مواجه شد.

روسیه و ایران در مقابل نیروهای مخالف حکومت اسد را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کنند، نیروهایی که از ابتدای جنگ داخلی سوریه همواره «تروریست» نامیده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌ها از جمله روزنامه گاردین از «شواهدی» خبر می‌دهند حاکی از این که بشار اسد دستور استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون را صادر کرده است، نکته‌ای که یک وزیر اسرائیلی نیز بر آن انگشت گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی است، در حملات شیمیایی پیش از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته در «خان شیخون» در استان ادلب، دست‌کم ۷۰ نفر که شماری از آنها کودک بودند، کشته شدند.

مقام‌های دولت آمریکا پیشتر گفته بودند این حمله از سوی نیروهای حکومت سوریه انجام شده و دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری آمریکا هم در واکنش به این حمله شیمیایی، دستور حمله به پایگاه سوریه را صادر کرد.

روسیه نیز با انتقاد شدید از حمله آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درخواست ارائه کرده و در این جلسه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم این حمله را محکوم کرد.

غلامعلی خوشرو در جلسه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل این حمله آمریکا را «غیرمسئولانه و خطرناک» خوانده و چنین نظر داد که این اقدام منجر به «تقویت تروریست‌ها» می‌شود.

آقای خوشرو همچنین این اقدام را «نقض فاحش اصول منشور سازمان ملل متحد و قواعد آمره و بنیادین حقوق بین‌الملل دانست».

به گفته او، ایران «حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه به بهانه دروغین استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی» را محکوم می‌کند.

نماینده ایران در سازمان ملل اضافه کرد: «توسل به بهانه‌های واهی و تجاوز به یک کشور عضو سازمان ملل اقدامی خطرناک، مخرب و نقض اصول حقوق بین‌الملل است.»

XS
SM
MD
LG