لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

نشست ویژه گروه هفت برای بررسی بحران سوریه و احتمال تشدید تحریم‌های روسیه


رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (چپ) در کنار وزیر خارجه ایتالیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (چپ) در کنار وزیر خارجه ایتالیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

نشست وزیران خارجه گروه هفت روز دوشنبه در ایتالیا آغاز شد و انتظار می‌رود تحولات اخیر سوریه محور نشست ویژه این گروه در روز سه‌شنبه باشد. همچنین احتمال دارد بریتانیا تحریم‌های جدیدی را ناظر بر حمایت روسیه از دولت اسد به گروه هفت پیشنهاد کند.

بر پایه گزارش‌ها ملاقات روز دوشنبه وزرای خارجه گروه هفت نشست عادی مقام‌های این گروه است، ولی به گزارش روزنامه‌های ایتالیا، دیدار صبح سه‌شنبه آنها، به بررسی وضعیت سوریه اختصاص خواهد یافت.

گزارش شده که علاوه بر وزرای خارجه کشورهای گروه هفت قرار است، وزرای خارجه عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و اردن نیز در نشست ویژه روز سه‌شنبه شرکت کنند.

گروه هفت شامل کشورهای صنعتی و پیشرفته غربی از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیاست. روسیه چندین سال عضو مجموعه بزرگتری با عنوان گروه هشت بود، ولی در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق ناحیه کریمه به خاک آن کشور از این مجموعه اخراج شد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از قول وزیر خارجه ایتالیا گزارش دادند که جلسه ویژه بررسی اوضاع سوریه با هدف «جلوگیری از تشدید درگیری‌های نظامی» در این کشور برگزار خواهد شد.

آمریکا سحرگاه جمعه هفتم آوریل، به یک پایگاه هوایی رژیم سوریه حمله موشکی کرد. حمله‌ای که در واکنش حمله شیمیایی هفته گذشته در منطقه خان‌شیخون که به کشته شدن ۷۰ غیرنظامی، از جمله شمار زیادی از کودکان انجامید، صورت گرفته است.

آمریکا و متحدانش مسئولیت این حمله شیمیایی را متوجه ارتش دولتی سوریه می‌دانند، و رسانه‌ها به نقل از کارشناسان بر وجود «شواهدی فزاینده» دال بر این موضوع تأکید می‌کنند، گرچه هم دولت سوریه و هم حامیان اصلی‌اش روسیه و ایران دخالت ارتش سوریه در این حمله را رد می‌کنند.

در عین حال انتظار می‌رود در نشست روز سه‌شنبه، همتایان آقای تیلرسون از او بخواهند سیاست آمریکا در قبال بحران سوریه را دقیقاً روشن کند.

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود گفته بود دولت او به نسبت باراک اوباما در بحران سوریه مداخله کمتری خواهد کرد و در مجموع از تأکید روی نقض حقوق بشر در سراسر جهان خواهد کاست.

اما آقای ترامپ که در یکی از نخستین فرمان‌های اجرایی خود، وزارت دفاع ایالات متحده را مأمور تهیه طرح‌هایی برای شکست داعش کرد، اخیراً پس از حمله شیمیایی هفته گذشته را اقدامی وحشتناک علیه غیرنظامیان توصیف کرد و شخصاً دستور حمله موشکی به پایگاه شریعات را صادر کرد.

با وجود آنکه بسیاری از متحدان آمریکا از حمله موشکی به سوریه حمایت کرده‌اند، آنها مطمئن نیستند که آیا این اقدام نشانه چرخش کاملی در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا در قبال بحران سوریه خواهد بود و آیا واشنگتن اکنون برکناری بشار اسد از قدرت را یکی از اولویت‌های برقراری صلح در این کشور می‌داند یا نه.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه از قول یک دیپلمات ارشد اروپایی که ترجیح داد نام او در گزارش ذکر نشود نقل کرد که «آمریکایی‌ها می‌گویند با این موضوع موافقند ولی در عمل کاری نمی‌کنند که توافق خود با این موضوع را نشان دهند. آنها در این زمینه کاملاً غایبند و سیاست آنها مثل حرکت بی‌هدف در تاریکی است».

در عین حال در روزهای اخیر انتقادها از روسیه به دلیل تداوم حمایتش از حکومت بشار اسد شدت گرفته و مقام‌های آمریکایی چندین بار روسیه را به دلیل ادامه حمایت‌ها از دولت سوریه و نیز اهمال در منع استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش سوریه به باد انتقاد گرفته‌اند.

همسو با این انتقادها نشریه ساندی‌تایمز چاپ لندن گزارش داد که اگر روسیه حاضر نشود حمایت از بشار اسد را کاهش دهد، دولت بریتانیا پیشنهاد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو را مطرح خواهد کرد.

به گزارش تایمز، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا از کشورهای عضو گروه هفت خواهد خواست تا در یک بیانیه مشترک اعلام کنند روسیه باید به حمایت خود از رژیم بشار اسد پایان داده، نیروهای خود را از سوریه خارج کند و اجازه دهد گروه‌های امداد و سازمان‌های بشر دوست به مناطق جنگی بازگردند.

طبق گزارش این روزنامه در صورت مخالفت ولادیمیر پوتین، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه باید وضع شود تا شرایط را برای مقام‌های حکومتی و وابسته به حکومت آن کشور « بسیار دشوار» کند.

پس از جلسه وزرای خارجه کشورهای گروه هفت وزیر خارجه آمریکا قرار است برای مذاکره با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه به مسکو برود.

روسیه و ایران حامیان اصلی رژیم بشار اسد هستند و در مقابل آمریکا و برخی از کشورهای غربی، ترکیه، عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از گروه‌های مختلف که با رژیم بشار اسد می‌جنگند، حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG