لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

مک‌مستر: آمریکا در سوریه قصد دارد با داعش بجنگد و شاهد برکناری اسد باشد


مک‌مستر می‌گوید: ما نمی‌گوییم تنها کسی هستیم که چنین تغییری را اجرایی خواهیم کرد… آن‌چه ما می‌گوییم این است که برخی دیگر کشورها باید پرسش‌های سختی از خود بکنند
مک‌مستر می‌گوید: ما نمی‌گوییم تنها کسی هستیم که چنین تغییری را اجرایی خواهیم کرد… آن‌چه ما می‌گوییم این است که برخی دیگر کشورها باید پرسش‌های سختی از خود بکنند

اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید ایالات متحده قصد دارد در سوریه، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را از میان بردارد و نیز شاهد برکناری بشار اسد از قدرت باشد.

با این همه این مقام ارشد دولت ترامپ تاکید کرده آمریکا به دنبال این نیست که به تنهایی، تغییرات در سوریه را عملی کند. و رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است یک اقدام جهانی در این مورد صورت گیرد.

مک‌مستر ۲۰ فروردین، در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود در مقام مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، به شبکه خبری «فاکس» گفته است «درک این موضوع که دست یافتن به راه‌حل سیاسی [در سوریه] با ادامه حکومت [بشار] اسد چگونه ممکن است، کار بسیار سختی‌ست».

او افزوده است «ما نمی‌گوییم تنها کسی هستیم که چنین تغییری را اجرایی خواهیم کرد… آن‌چه ما می‌گوییم این است که برخی دیگر کشورها باید پرسش‌های سختی از خود بکنند. روسیه، باید از خودش بپرسد: چرا ما از این حکومت قاتل که دست به قتل‌عام مردم خودش زده، حمایت می‌کنیم».

مشاور امنیت ملی ترامپ می‌گوید از نظر او برخورد با اقدامات بشار اسد و نیز مقابله با داعش، هم‌زمان قابل اجرا هستند: «من فکر می‌کنم، همان‌طور که در جریان حملات (موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه) دیدید، باید نوعی از اقدامات هم‌زمان صورت گیرد با این ترتیب که نابودی داعش باید در درجه اول قرار گیرد».

مک‌مستر اظهار داشته «آنچه در سوریه شاهد آن هستیم، چرخه‌ای از خشونت‌های بسیار ویران‌گر است که البته به دست داعش تداوم یافته، ولی در عین حال رژیم [سوریه] و حامیان آن، ایران و روسیه، نیز در آن دست دارند».

این مقام ارشد دولت ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به پرسش در مورد ادامه عملیات هوایی سوریه از پایگاهی که هدف قرار گرفته بود، گفته است هدف ایالات متحده «ارسال یک پیام قوی» به دولت سوریه بود که از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده نکند.

آمریکا، در پی انتشار گزارش‌ها و تصاویری از «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون در استان ادلب سوریه، در منطقه‌ای تحت کنترل شورشیان سوری‌‌ست، به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه در استان ادلب حمله موشکی انجام داد.

دولت سوریه، حمله شیمیایی به خان‌شیخون را رد کرده، ولی واشینگتن چنین اظهاراتی را نپذیرفته و می‌گوید پایگاهی که هدف قرار داده، همان‌جایی‌ست که حمله یا حملات شیمیایی از آن صورت گرفته‌است.

مقام‌های ایالات متحده، از جمله سفیر این کشور در سازمان ملل و نیز وزیر خارجه، پیش از انتشار گزارش‌ها از «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون به‌طور مستقیم یا تلویحا، گفته بودند واشینگتن دیگر بر برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از قدرت تاکید ندارد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از وقایع اخیر، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است تا زمانی که بشار اسد در سوریه در راس قدرت است، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG