لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

موافقت روحانی با استعفای دو مقام ارشد دولتی در آستانه انتخابات


گزارش شده که درخواست استعفای این دو چهره دولتی در اسفندماه ارائه شده است.
گزارش شده که درخواست استعفای این دو چهره دولتی در اسفندماه ارائه شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نزدیک به یک ماه مانده به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با استعفای محمد شریعتمداری معاون اجرایی، و محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی خود موافقت کرده است. گزارش شده هر دو استعفا در اسفند ماه به آقای روحانی ارائه شده بود.

در روزی که حسن روحانی بار دیگر از پاسخ صریح به احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آتی سر باز زد، پذیرش استعفای این دو مقام ارشد نهاد ریاست جمهوری به عزم آقای روحانی به سازمان‌دهی ستاد انتخاباتی‌اش تعبیر شده است.

در این زمینه خبرگزاری فارس به نقل از قدرت‌علی حشمتیان که از او به عنوان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان یاد شده، نوشت این تشکل که محمد شریعتمداری را به عنوان یکی از نامزدهای خود برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر داشته به این دلیل که قرار است رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی باشد، نام او را از فهرست خود حذف کرده است.

محمد شریعتمداری که در دولت محمد خاتمی عهده‌دار وزارت بازرگانی بود، در سال ۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد، اما پس از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در آن انتخابات انصراف داد.

نهایتاً پس از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی، او از حسن روحانی حمایت کرد و در دولت او نیز معاونت اجرایی را بر عهده گرفت.

پیشتر در اسفندماه سال ۹۵ گزارش‌هایی از حضور آقای شریعتمداری در نشست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر و اشاره شد که او به عنوان رئیس ستاد حسن روحانی در چنین نشست‌هایی حضور داشته است.

از جمله در ۲۳ اسفند سال گذشته، خبرگزاری ایسنا گفته‌های محمود صادقی، نماینده تهران، را در مورد نحوه به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات بازتاب داد و به نقل از آقای صادقی نوشت که در نشست ۲۲ اسفند شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان «آقای شریعتمداری که رئیس ستاد آقای روحانی است نیز حضور داشت، نقدها را شنید و پاسخ‌های خیلی هوشمندانه و اقناعی را مطرح کرد».

نشستی که بر اساس گفته‌های آقای صادقی نتیجه آن، حمایت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از حسن روحانی «به اتفاق آرا» بود.

دیگر مقامی که روز دوشنبه حسن روحانی با استعفای او موافقت کرد، محمدعلی نجفی است که به عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد و در مهرماه سال ۹۵ از او به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی یاد شده بود.

روز دوشنبه همچنین خبرهای دیگری فضای انتخاباتی در رسانه‌های ایران را تحت تأثیر قرار داد که از آن جمله معرفی محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار حمید بقایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بود.

حمید بقایی، معاون اجرایی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، اخیراً برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده و هم آقای احمدی‌نژاد و هم دیگر چهره نزدیک به او یعنی اسفندیار رحیم مشایی از او حمایتی تمام قد داشته‌اند.

برخی از ناظران انتخابات به دلیل پرونده‌ای که آقای بقایی درگیر آن بود و مدتی را در بازداشت گذراند، از احتمال رد صلاحیت او می‌گویند اما محمود احمدی‌نژاد که خود از سوی رهبر جمهوری اسلامی از نامزدی در انتخابات نهی شده، تهدید کرده است که در صورت رد صلاحیت آقای بقایی مانند دوره پیشین و رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی سکوت نخواهد کرد.

گرچه در نامه‌ای که آقای بقایی برای معرفی نمایندگان تام‌الاختیار خود منتشر کرده، اشاره‌ای به دلیل لزوم معرفی نماینده برای ثبت نام در انتخابات نشده، اما عبدالرضا داوری دیگر چهره نزدیک به آقای احمدی‌نژاد در حساب کاربری توئیترش ادعا کرده «یک جریان امنیتی قصد دارد با بازداشت حمید بقایی مانع از ثبت نام او در انتخابات شود».

ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین آغاز می‌شود و تا ۲۶ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG