لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

انتقاد حسن روحانی از «تخریب و تهمت» علیه دولتش در آستانه انتخابات


حسن روحانی با انتقاد از «دروغ، تخریب و تهمت» علیه دولت او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، از نامزدهای اصولگرا خواست که به دنبال «رقابت سالم» باشند و از «لیاقت‌ها» و برنامه‌های خود سخن بگویند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه ۱۹ فروردین، گفت: «هیچ کس با دروغ، تخریب و تهمت به جایی نمی‌رسد و با نردبان دروغ نمی‌توان به پشت‌بام عدالت رسید».

او تأکید کرد که هر کس به میدان انتخابات وارد می‌شود، باید به دنبال «رقابت سالم» باشد و از «لیاقت‌ها» و برنامه‌های خود سخن بگوید.

آقای روحانی همچنین گفت که «اگر همه پای صندوق رأی برویم بی‌تردید صندوق آرا معجزه خواهد کرد».

نامزدهای گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)» روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین در نشست این گروه شدیدا از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرده بودند.

علیرضا زاکانی، یکی از نامزدها در این نشست حسن روحانی را متهم کرده که «دست مفسدان اقتصادی را باز گذاشته است».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز در پیامی برای این نشست با انتقاد از دولت حسن روحانی و سیاست‌های اقتصادی او گفته که ادامه کار این دولت، ایران را به سودان دوم تبدیل می‌کند.

در هفته های گذشته نیز برخی از نامزدهای این گروه از جمله مهرداد بذرپاش و رستم قاسمی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود شدیدا از عملکرد دولت انتقاد کرده بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری، و به فاصله حدود دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، چند بار به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد و درباره درست بودن آمارهای دولت ابراز تردید کرده است.

او سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید، اشتغال» نام‌گذاری کرده و گفته است که در این باره «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».

در هفته‌های گذشته نیز امامان جمعه شدیدا از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد کرده‌اند.

ساعاتی پس از پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی در یک سخنرانی ضمن دفاع از عملکرد دولت گفته بود که «ده دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

برخی از اتهاماتی که اصولگرایان در مورد فساد اقتصادی متوجه دولت حسن روحانی می‌دانند مرتبط با فعالیت‌های برادر او حسین فریدون است و از جمله پیش از این برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس، حسین فریدون، برادر حسن روحانی را ارتباط با رسول دانیال‌زاده متهم کرده‌اند؛ فردی که به گزارش برخی از ‌سایت‌های خبری در ایران، از بدهکاران بزرگ بانکی است و روز ۲۵ دی ۹۵ بازداشت شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که حسین فریدون روز شنبه در دادسرا حاضر شده و دلیل حضور او در دادسرا مشخص نشده است. این خبر ساعاتی بعد از این خبرگزاری حذف شد.

در میان نامزدهای اصولگرایان برای انتخابات آتی، از ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، به عنوان جدی‌ترین چهره نام برده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها آقای رئیسی در رأی‌گیری داخلی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا)» توانسته از دیگر نامزد‌های این گروه پیشی بگیرد.

با این حال محمد علی نجفی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت که «بر اساس اخبار کسب شده» هم جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخاب آقای ابراهیم رئیسی «دچار اختلاف شده»و هم آقای رئیسی برای حضور در انتخابات ۹۶ «تردید پیدا کرده است».

در این زمینه غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، نیز در گفت‌وگو با شماره روز شنبه روزنامه شرق درباره نامزدی آقای رئیسی گفت که مردم در این دوره از انتخابات به دنبال برنامه نامزدها هستند.

او اضافه کرد: «کشورداری با اداره مرکزی مثل آستان قدس که مردم با عشق و علاقه براي آنجا کار می‌کنند و نذورات خود را تقدیم آستان می‌کنند، فرق دارد؛ با دولت که در جایگاهی قرار گرفته که باید به مطالبات پاسخ دهد».

آستان قدس رضوی یکی از نهادهای مالی بزرگ زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

در هفته‌های گذشته توزیع صدها تن آرد در استان خوزستان از سوی این نهاد در رسانه‌ها بازتاب داشته و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، این اقدام را با پخش سیب‌زمینی توسط دولت محمود احمدی‌نژاد قبل از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مقایسه کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی که از مقام‌های پیشین دستگاه قضایی است، پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت، و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری در یک فایل صوتی که چند ماه پیش از سوی احمد منتظری، ‌فرزندش، منتشر شد، به نقش او اشاره می‌کند.

با این حال آقای رئیسی تاکنون مستقیما به این موضوع واکنشی نداشته است.

XS
SM
MD
LG