لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

اظهارات «مقام‌های آمریکایی» درباره اطلاع روسیه از وقوع حمله شیمیایی در سوریه


یک کودک که درحمله شیمیایی اخیر در خان شیخون مجروح شده است.
یک کودک که درحمله شیمیایی اخیر در خان شیخون مجروح شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشبنه گفته است، ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که روسیه پیش از حمله شیمیایی سوریه به «خان‌شیخون» از وقوع آن مطلع بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین حال یک مقام دیگر آمریکایی گفته است، هنوز واشینگتن به طور قطعی به این نتیجه نرسیده است که مسکو از حمله شیمیایی مطلع بوده است.

به گزارش «فاکس نیوز» و دیگر شبکه‌های خبری، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه تصریح کرده است: یک هواپیماهای بدون سرنشین روسیه هنگامی که مجروحان حمله شیمیایی به بیمارستان منتقل می شدند برفراز این بیمارستان پرواز می کرد و ساعاتی بعد یک هواپیمای ساخت روسیه این بیمارستان را بمباران کرد، تا شواهد حمله شیمیایی را از بین ببرد.

با این حال این مقام آمریکایی تصریح کرده است که ایالات متحده شواهدی در دست ندارد که نشان دهد روسیه در این حمله شیمیایی نقش داشته است.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است حضور هواپیمای بدون سرنشین روسیه بر فراز بیمارستان نمی تواند اتفاقی بوده باشد و روسیه می دانسته که حمله شیمیایی روی خواهد و قربانیان این حمله به بیمارستان منتقل می شوند.

گزارش رسانه‌ها حاکی است که در حمله شیمیایی هفته گذشته به شهرک خان شیخون در استان ادلب دست کم ۸۰ نفر کشته شده اند.

آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را با ده‌ها موشک هدف قرار داد. امریکا می گوید حکومت بشار اسد از این پایگاه برای حمله شیمیایی استفاده کرده است.

در جریان حمله آمریکا به پایگاه شعیرات، ۵۹ موشک تام هاوک از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه به آن شلیک شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید، یک مقام دیگر آمریکایی گفته است که ایالات متحده در خصوص اطلاع روسیه از حمله شیمیایی در سوریه هنوز به نتیجه گیری قطعی نرسیده است.

این خبرگزاری به نقل مقام آمریکا اضافه کرده است که آمریکا مطمئن است که هواپیما بدون سرنشین متعلق به روسیه بوده است.

طبق این گزارش مقام های آمریکایی می گویند، روسیه نیز از پایگاه هوایی شعیرات استفاده می کرده است.

در حالی این گزارش‌ها منتشر شده است که روز دوشنبه‌شان اسپایسر ، سخنگوی کاخ سفید به سوریه هشدار داد که اگر بار دیگر از سلاح‌های شیمیایی یا بمب‌های بشکه‌ای استفاده کند آمریکا اقدامات بیشتر علیه رژیم بشار اسد را برای خود محفوظ می‌داند.

XS
SM
MD
LG