لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

روسیه قطعنامه محکومیت حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد


ولادیمیر سافرونکوف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل
ولادیمیر سافرونکوف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل

روسیه روز چهارشنبه قطعنامه‌‌ پیشنهادی محکومیت حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی کشورهای غربی ارائه شده بود ۱۰ رای موافق داشت اما روسیه آن را وتو کرد. چین و بولیوی به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش از رای‌گیری گفت که روسیه با حمایت از اسد خود را منزوی می‌کند. سفیر آمریکا همچنین گفت: «ایران بر شعله‌های آتش جنگ سوریه بنزین می‌ریزد که ممکن است دامن خودش را هم بگیرد.»

روسیه در حالی این قطعنامه را وتو کرد که وزیر خارجه آمریکا در مسکو به‌سر می‌برد و بخش قابل توجهی از مذاکرات آنها مربوط به سوریه بود.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار دو ساعته داشت. دیداری که پیشتر اعلام شده بود، به خاطر حمله موشکی آمریکا به سوریه لغو شده است.

بخش زیادی از کنفراس دو وزیر خارجه مربوط به بحران سوریه بود. وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که مسئول حمله شیمیایی چهارم آوریل در خان شیخون در استان ادلب نیروهای سوری بوده‌اند. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت که هنوز مدرکی دال بر دخالت روسیه در این حمله وجود ندارد.

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواستار تحقیق بی‌طرفانه در مورد حمله شیمیایی به خان شیخون شد.

پیشتر روسیه اعلام کرده بود پس از حمله جنگنده‌های سوری به انبار گازهای شیمیایی شورشیان، این گازها در محل پخش شده‌اند. روسیه می‌گوید محل بمباران شده در کنترل جبهه النصره در سوریه است.

رکس تیلرسون در این کنفرانس خبری گفت که رژیم بشار اسد در این سال‌ها بیش از ۵۰ حمله شیمیایی با گاز کلرین و دیگر گازها انجام داده است و احتمالا مدارک کافی دال بر ارتکاب جنایات جنگی از سوی بشار اسد وجود دارد.

وی همچنین بار دیگر تکرار کرد که «دوره زمامداری خاندان اسد رو به پایان است».

این موضوع در حالی است که تا پیش از چهارم آوریل مقام‌های دولت ترامپ تصریح کرده بودند که اولویت آنها کنار رفتن بشار اسد نیست و جنگ با داعش اولویت واشینگتن است.

سرگئی لاوروف در بخشی از این کنفرانس خبری گفت: «با حمله غیرقانونی به سوریه ما اخیرا شاهد اقدامات بسیار هشداردهنده‌ای بوده‌ایم».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «برای ما بسیار حائز اهمیت است که از خطر تکرار چنان اقدامی جلوگیری شود».

آمریکا با مسئول دانستن دولت اسد با شلیک ۵۹ موشک تام هاوک به پایگاه هوایی الشعیرات، به دمشق درباره استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با انتقاد از ولادیمیر پوتین گفت که رئیس جمهوری روسیه از یک «فرد شیطانی» پشتیانی می‌کند. دونالد ترامپ در ادامه بشار اسد را «حیوان» خواند.

XS
SM
MD
LG