لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

قطعنامه انجام تحقیقات در مورد «حمله شیمیایی» سوریه در شورای امنیت


خاکسپاری شماری از کشته‌شدگان واقعه خان‌شیخون
خاکسپاری شماری از کشته‌شدگان واقعه خان‌شیخون

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۳ فروردین (به‌وقت نیویورک) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رای می‌گذارد که در آن از حکومت سوریه خواسته شده برای انجام تحقیقات در مورد آنچه گفته می‌شود «حمله‌ای شیمیایی» به منطقه‌ای در استان ادلب است، همکاری کند.

پیش‌نویس قطعنامه را بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده تهیه کرده‌اند و آن‌طور که رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فرانسه می‌گویند، در مقایسه با نسخه پیشین که به شورای امنیت ارائه شده بود، تجدیدنظرهایی در آن شده‌است.

هفته گدشته نشست شورای امنیت، که برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی همین سه کشور تشکیل شده بود، بدون دستیابی به توافق پایان یافت.

در پی انتشار گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی به خان‌شیخون در استان ادلب، ایالات متحده دست به یک حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه زد. دولت سوریه حمله شیمیایی را رد کرده اما ایالات متحده و شماری از متحدان آن کشور می‌گویند مدارک و شواهد در این مورد حاکی از انجام این حمله به‌وسیله دولت مرکزی سوریه است.

پیش‌نویس ارائه شده «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون را «وحشتناک» توصیف کرده‌است. در این متن از تحقیقات بازرسان بین‌المللی در سازمان «جلوگیری از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» و سازمان ملل، برای پیدا کردن مسئولان حمله، حمایت کامل شده‌است.

این قطعنامه اگر به تصویب برسد، از دولت سوریه می‌خواهد تا برنامه‌ و فهرست پروازها و اطلاعات دیگر در مورد عملیات نظامی خود در روز چهارم آوریل (روزی که گفته شده حمله شیمیایی به خان‌شیخون صورت گرفته) را در اختیار بازرسان سازمان ملل قرار دهد.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز به طور جداگانه گفته بود کشورش خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در باره واقعه خان‌شیخون در سوریه می‌شود. آقای پوتین گفته است که روسیه از نهاد حقوقی سازمان ملل در لاهه می‌خواهد که در این باره تحقیق کند.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، فرانسه و بریتانیا، در حالی به رای گذاشته می‌شود، که رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مسکو به‌سر می‌برد. دیداری که هرچند پیش از انتشار گزارش‌های مربوط به خان‌شیخون برنامه‌ریزی شده بود، اما تحت تاثیر وقایع روزهای گذشته قرار گرفته‌است.

مقام‌های آمریکا که پیش از این گفته بودند اولویت واشینگتن در حال حاضر برکناری بشار اسد نیست، طی روزهای گذشته تاکید کرده‌اند که آینده و راه‌حل سیاسی سوریه، با حضور اسد در راس قدرت ناممکن است. آقای تیلرسون، خود، پیش از سفر به روسیه، گفته بود به باور او «بشار اسد با استفاده دوباره از سلاح شیمیایی مشروعیت خود را از دست داده» و از منظر او «حکومت خاندان اسد رو به پایان است».

چنانچه روسیه پیش‌نویس قطعنامه فعلی، را وتو کند، هشتمین بار خواهد بود که از حق وتوی خود در شورای امنیت، برای جلوگیری از اقدامی در ارتباط با حکومت مرکزی سوریه، استفاده می‌کند.

در جریان حمله خان‌شیخون دست‌کم ۸۷ غیرنظامی، از جمله ۳۱ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG