لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

آمریکا و بریتانیا «برای قانع کردن روسیه به توقف حمایت از اسد تلاش می‌کنند»


سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، (سمت راست تصویر) گفته است او و دونالد ترامپ (سمت چپ تصویر) در تماسی تلفنی ابراز امیدواری کرده‌اند که در روند پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شود
سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، (سمت راست تصویر) گفته است او و دونالد ترامپ (سمت چپ تصویر) در تماسی تلفنی ابراز امیدواری کرده‌اند که در روند پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شود

یک سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید، در تماس تلفنی اخیر میان ترزا می و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو طرف توافق کرده‌اند دست به اقداماتی بزنند تا روسیه قانع شود دست از حمایت خود از بشار اسد، بردارد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

سخنگوی خانم می، نخست‌وزیر بریتانیا، ۲۱ فروردین ماه گفته است رهبران دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که در روند پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور، پیشرفت‌هایی حاصل شود.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: «دریچه‌ای رو به یک فرصت احتمالی گشوده شده است؛ تا روسیه قانع شود که اتحاد آن کشور با [بشار] اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) دیگر در راستای منافع راهبردی‌اش قرار ندارد».

به گفته لندن این فرصت با سفر پیش‌روی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به مسکو، ایجاد شده‌است: «دیدار تیلرسون در مسکو در این هفته، این فرصت را ایجاد می‌کند تا به‌سوی پیدا کردن راه‌حل سیاسی پایدار در سوریه، پیشرفتی حاصل شود».

آقای تیلرسون روز دوشنبه برای دیدار سالیانه با وزیران خارجه گروه هفت به ایتالیا سفر کرد؛ ایتالیا در عین حال، در پی «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون، و سپس حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی دولت سوریه، میزبان نشستی ویژه در مورد بحران سوریه‌ است. وزیران خارجه شماری از کشورهای مخالف بشار اسد، از جمله ترکیه و عربستان سعودی، نیز به این نشست دعوت شده‌اند.

تیلرسون از ایتالیا به روسیه سفر می‌کند و قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور دیدار و گفت‌وگو کند. مشخص نیست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز دیداری با وزیر خارجه ایالات متحده خواهد داشت یا نه.

مسکو از حمله موشکی آمریکا به پایگاه شعیرات در استان ادلب سوریه شدیدا انتقاد کرده‌ و گفته این حمله «خسارت کمی بر زمین برجای گذاشته» اما «خسارت قابل توجهی» به روابط «اسفناک» فعلی میان مسکو و واشینگتن زده‌است.

روز دوشنبه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، هشدار داد که ایالات متحده ممکن است دست به حملات بیشتری علیه نیروهای دولتی سوریه بزند. آنچه خود بازتاب هشدارهایی تلقی شده که وزارت دفاع آمریکا بیان کرده است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، گفته است آمریکا «در برابر کشتار مردم بی‌گناه به دست اسد و با سلاح شیمیایی، منفعلانه نظاره‌گر نخواهد بود؛ سلاح‌هایی که بنا بر قوانین بین‌المللی منع شده‌اند و اعلام شده بود که از میان رفته‌اند».

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید حمله هفته گذشته به پایگاه دولتی سوریه ۲۰ درصد هواپیماهای «فعال» ارتش سوریه را از میان برده است: «دولت سوریه اشتباه خطرناکی خواهد کرد اگر دوباره دست به استفاده از سلاح شیمیایی بزند».

روسیه در حال حاضر همچنان از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند. دولت مرکزی سوریه، حمله شیمیایی نسبت‌داده‌شده به خود در خان‌شیخون را رد کرده‌است. ایالات متحده و بسیاری از متحدان غربی آن کشور این اظهارات را نپذیرفته‌اند و می‌گویند مدارک مشخصی وجود دارد که این حمله را رژیم اسد انجام داده‌است. همچنین یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشبنه گفته است، ایالات متحده به این نتیجه رسیده که روسیه پیش از حمله به خان‌شیخون از وقوع آن خبر داشته‌است.

XS
SM
MD
LG