لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

درخواست ترزا می برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در بریتانیا


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در این کشور شد.

ترزا می به خبرنگاران گفت روز چهارشنبه از پارلمان خواهد خواست که با برگزاری انتخابات زودرس در تاریخ ۱۸ خرداد (هشتم ژوئن) موافقت کند.

این اقدام غیرمنتظره ترزا می، دو سال پس از آخرین انتخابات و سه سال پیش از موعد انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم می گفت از آنجا که مردم بریتانیا، به خروج از اتحادیه اروپا رای داده‌اند در کشور باید همبستگی باشد، اما سیاستمداران هنوز با یکدیگر همبستگی ندارند.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت چنددستگی سیاستمداران خروج موفقیت‌آمیز از اتحادیه اروپا را با خطر مواجه می‌کند.

حزب محافظه‌کار بریتانیا، حزب ترزا می، با ۳۳۰ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی دارای اکثریتی شکننده در پارلمان است.

ترزا می امیدوار است محافظه‌کاران در رقابت با حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین که در بحران به‌ سر می‌برد و حزب طرفدار اتحادیه اروپا که تنها ۹ کرسی در مجلس دارد، بتوانند کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام تصاحب کنند.

در صورتی که نتیجه مطلوب از این انتخابات به دست آید، برای نخست‌وزیر آسان‌تر است که خواسته‌های اپوزیسیون برای خروج ملایم‌تر از اتحادیه اروپا را نادیده بگیرد. از طرف دیگر خانم می شاید بتواند در مقابل تندروهای حزب خود که خواستار خروج تمام‌عیار و سریع از اتحادیه اروپا هستند بایستد؛ خروجی که به عقیده گروهی از اقتصاددانان نتایج وخیمی برای اقتصاد بریتانیا خواهد داشت.

لینک مستقیم

نخست‌وزیر بریتانیا ماه گذشته میلادی به‌طور رسمی فرآیند دوساله خروج از اتحادیه اروپا را کلید زد.

وی پس از استعفای دیوید کامرون در ماه ژوئیه و بدون برگزاری انتخابات به نخست‌وزیری بریتانیا رسید. آقای کامرون پس از رای آری در همه‌پرسی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از سمت خود استعفا کرد. از آن هنگام تاکنون ترزا می درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات زودرس را رد کرده بود.

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت: «مخالفان ما گمان می‌کنند به‌خاطر اینکه این دولت اکثریت شکننده‌ای دارد، در عزم ما خلل ایجاد خواهد شد و آنها می‌توانند ما را مجبور کنند که مسیر را تغییر دهیم».

انتخابات پارلمانی در بریتانیا هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود اما اگر نخست‌وزیر خواستار انتخابات زودرس شود باید دو سوم نمایندگان با آن موافق باشند.

حزب کارگر بریتانیا خواستار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود با این حال رهبر آن جرمی کوربین گفته است به خواست مردم برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد.

رهبر حزب کارگر تاکید کرد حزب متبوعش که با شعار جامعه و اقتصاد منصفانه‌تر و «برگزیتی که برای همه خوب باشد» در انتخابات شرکت می‌کند.

نظرسنجی‌ها از برتری محافظه‌کاران در انتخابات پیش رو حکایت دارد.

XS
SM
MD
LG