لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

دونالد ترامپ «در حال ارزیابی منفعت برجام برای امنیت آمریکا» است


دولت ترامپ روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، خبر داد که چند نهاد در این دولت، تحت هدایت رئیس جمهور، در حال ارزیابی این نکته هستند که آیا کاستن از تحریم‌ ایران به خاطر توافق هسته‌ای، در راستای منافع امنیتی آمریکا است یا خیر.

به نوشته خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در این رابطه نامه‌ای نیز به پل رایان، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، نوشته است.

آقای تیلرسون در این نامه ضمن ذکر این نکته که ایران تاکنون از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، تبعیت کرده، متذکر شده است که نگرانی از نقش ایران به عنوان «دولت حامی تروریسم» هم‌چنان باقی است.

بر اساس قرارهای توافق موسوم به برجام، وزارت خارجه آمریکا باید هر ۹۰ روز در مورد میزان تبعیت ایران از مفاد برجام به کنگره گزارش دهد و گزارش روز سه‌شنبه، نخستین گزارش از این دست در دوره دولت دونالد ترامپ است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این مورد گفت که «وزارت خارجه ایالات متحده امروز در تماس با پل رایان، نماینده مجلس نمایندگان، این موضوع را تأیید کرد که ایران تا روز ۱۸ آوریل [۲۹ فروردین] به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است».

آقای تیلرسون در این بیانیه افزود که «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک برنامه بازنگری برجام را با شرکت آژانس‌های مختلف دولتی هدایت کرده است. هدف از این بازنگری ارزیابی این نکته است که آیا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، در پی امضای برجام، برای منافع امنیت ملی ایالات متحده حیاتی است یا نه».

آقای تیلرسون در مورد مدت زمان به نتیجه رسیدن این بازنگری توضیح نداد، اما در نامه خود به پل رایان نوشت که دولت ترامپ خواستار همکاری با کنگره بر سر این موضوع است.

دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافقی که تا به‌ حال انجام شده» لقب داده و منفعت این توافق برای منافع ملی آمریکا را زیر سوال برده است.

در روزهای اخیر وزارت خارجه ایران در پنجمین گزارش خود از اجرای توافق اتمی وین نوشت که مواضع مقام‌های دولت دونالد ترامپ «تردیدهایی را در مورد جدیت» آمریکا «در ایفای کامل و با حسن نیت تعهداتش» در این توافق ایجاد کرده است.

قدرت‌های غربی ایران را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده و برای جلوگیری از تسلیحاتی شدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و به نوبه خود قدرت‌های جهانی را به «حمایت از تروریسم» متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG