لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

ترامپ: حمله پاریس تأثیر بزرگی بر انتخابات فرانسه خواهد گذاشت


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در واکنش به اقدام تروریستی پنج‌شنبه شب در پاریس، عنوان کرد که این رخداد «تأثیر بزرگی» بر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی در فرانسه خواهد گذاشت.

خیابان شانزه‌لیزه پاریس شامگاه پنج‌شنبه صحنه یک حادثه تروریستی بود که در جریان آن مردی ۳۹ ساله ساکن حومه پاریس، یکی از نیروهای پلیس فرانسه را با شلیک گلوله از پای درآورد.

فرد مهاجم اما خود نیز هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد و در نهایت گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در این زمینه دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: «یک حمله تروریستی دیگر در پاریس. مردم فرانسه دیگر بیش از این نمی‌توانند تحمل کنند. [این حمله] تأثیر بزرگی بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت.»

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه هفته پیش روی، سوم اردیبهشت، برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها از پیشتازی امانوئل مکرون، چهره میانه‌رو، حکایت دارد.

مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی، در این نظرسنجی‌ها رتبه دوم را دارد، چهره‌ای که خواهان سخت‌گیری‌های شدید در پذیرش مهاجران است و برنامه‌های خود را بر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا استوار ساخته است.

در این شرایط نوشته دونالد ترامپ در توییتر جلب توجهی ویژه‌ای می‌کند، چنان‌که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را «اقدامی نامتعارف» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یک کشور خارجی نامیده است.

این خبرگزاری می‌نویسد که دونالد ترامپ تلاش می‌کند از طرح‌ها و وعده‌هایی که مبتنی بر سیاست سخت‌گیرانه در قبال مهاجران است، حمایت بیشتری به عمل بیاورد.

گزارش این خبرگزاری سپس به اقدامات دولت آقای ترامپ برای ایجاد محدودیت‌های مهاجرتی در ایالات متحده اشاره دارد از جمله تلاش برای ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک.

او همچنین فرمان‌هایی را در ممنوعیت ورود شهروندان ایران، سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان به آمریکا صادر کرد، اما این فرامین با احکام دادگاه‌های فدرال آمریکا به حالت تعلیق درآمده است.

از سویی فرانسه نیز در این دو سال اخیر کانون اصلی حملات تروریستی داعش در اروپا بوده به طوری که در مجموع این حملات تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر کشته در این کشور برجای گذاشته است.

دولت فرانسه به تازگی اعلام کرده بود که نیروهای پلیس این کشور دو نفر را به اتهام طراحی حمله به مردم در جریان انتخابات دستگیر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG