لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

رئیسی، قالیباف و میرسلیم کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را رد کردند


سه نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که تا پایان رقابت‌ها در صحنه باقی خواهند ماند و همزمان ستاد ابراهیم رئیسی اعلام کرده که او محدودیتی برای انجام سفرهای خارجی ندارد.

در حالی که ۱۸ روز دیگر تا انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران باقی مانده است بحث درباره ادامه فعالیت نامزدهای حاضر در این رقابت‌ها همچنان جریان دارد و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره کناره‌گیری هر کدام از سه نامزد اصولگرایان به نفع کاندیدای اصلی صورت می‌گیرد.

گروه‌های درون جریان موسوم به اصولگرایان بیشتر احتمال می‌دهند که مصطفی میرسلیم، نامزد اختصاصی جمعیت مؤتلفه اسلامی، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به نفع ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، کناره بکشند تا اصولگرایان با یک نامزد واحد به مصاف حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی، بروند.

اما آن‌گونه که خبرگزاری ایلنا گزارش داده است، محمدعلی امانی، رئیس ستاد انتخاباتی مصطفی میرسلیم گفته که این نامزد مؤتلفه تا آخر رقابت‌ها حضور خواهد داشت.

خود آقای میرسلیم نیز که به قم رفته، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درست است به آیت‌الله موحدی کرمانی قول داده‌اید که به نفع جمنا کناره‌گیری کنید، گفت: «من چنین قولی نداده و مردم را هم مسخره نکرده‌ام و تا آخر ایستاده‌ام».

جمنا یا «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که اواخر سال گذشته به نمایندگی از برخی گروه‌های اصولگرا پا به عرصه فعالیت انتخاباتی گذاشت پنج نامزد معرفی کرده و قرار است که تا روزهای آخر مبارزات انتخاباتی درباره کاندیدای اصلی این طیف تصمیم‌گیری کند.

آقای میرسلیم به جمنا انتقاد کرده و از آن خواسته است «به فکر خودش باشد که چطور از اجماع روی یک نامزد به دو نامزد رسید!»

او افزوده است: «ما آمده‎ايم و تا روز انتخابات خواهيم ماند. انشالله در آن روز نيز با استقبال مردم، در خدمت‌شان خواهيم بود».

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی نامزدهای اصلی جمنا هستند که آنها نیز کناره‌گیری از انتخابات را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مصطفی ترکاشوند، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در خراسان رضوی، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «قالیباف تا این لحظه به جد در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارد و قصد انصراف نیز ندارد».

به گفته وی، «گمانه‌زنی‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که قالیباف نظر قابل توجهی از مردم را جلب کرده است».

عبدالله ارجاعی، قائم مقام رئیس ستاد انتخابات رئیسی در خراسان رضوی، نیز انصراف این نامزد از ادامه رقابت‌ها را تکذیب کرد.

در همین حال خبرگزاری ایرنا هم به نقل از حجت‌الله عبدالملکی عضو جمنا، در جمع اعضای ستاد این جبهه در آبادان، گزارش داده: «جمنا تاکنون در خصوص انصراف یکی از نامزدهای این جبهه به نفع نامزد دیگر به جمع‌بندی نهایی نرسیده است».

در تحولی دیگر، ستاد انتخابات ابراهیم رئیسی در اطلاعیه‌ای وجود محدودیت برای انجام سفرهای خارجی این کاندیدا را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است که «وجود هرگونه محدودیت در انجام سفرهای خارجی رئیسی به شدت تکذیب می‌شود؛ به گونه‌ای که ایشان طی دو سال گذشته در راستای مسئولیت‌های خود چند سفر به کشورهای اروپایی و آسیایی داشته‌اند».

این ستاد نامی از کشورهای مورد نظر نبرده است. ابراهیم رئیسی از معدود مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی است که نام وی در فهرست ناقضان حقوق بشر در ایران نیست که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ تهیه و ماه گذشته آن را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

در همین حال، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که نام او در فهرست «اصولگرایان معتدل» حامی حسن روحانی مطرح شده است، به وعده‌های دو نامزد اصلی اصولگرایان برای افزایش یارانه‌ها تاخته است.

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی در برنامه‌های تبلیغاتی خود طی یک هفته گذشته بارها بر افزایش یارانه‌ها تا سقف ۱۵۰ هزار تومان تأکید کرده‌اند. در حالی که آقای رئیسی تنها دهک‌های پایین جامعه را مشمول این افزایش می‌داند، قالیباف این افزایش را برای همه مردم در نظر گرفته است.

رئیس مجلس ایران روز دوشنبه در قم با اشاره به این وعده پرسیده است که «در حال حاضر سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود، اما آیا این امکان با منابع مالی محدود وجود دارد که دولت یارانه‌ها را تا سه برابر افزایش دهد؟»

آقای لاریجانی امکان انجام این وعده را رد کرده و گفته است: «میزان بودجه جاری کشور ۳۳۰ هزار میلیارد تومان و میزان بودجه عمرانی ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان از این منابع از راه فروش اوراق مشارکت حاصل می‌شود که این موضوعات بیانگر این است که منابع مالی کشور کافی نیست».

مبلغ یارانه افراد واجد شرایط در ایران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و آقای قالیباف در اظهارات انتخاباتی خود گفته که این مبلغ، «در حال حاضر ارزش سال ۸۹ را ندارد و امروز در حقیقت این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان شده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی روز ۹ اردیبهشت گفته بود که در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری، «در دولت مردم، متعهد می‌شویم که حتما با توجه به افزایش قیمت‌ها، یارانه‌ها را نیز تا سه برابر افزایش دهیم و به ۱۵۰ هزار تومان برسانیم».

بسیاری از منتقدان این نامزد اصولگرایان، وعده افزایش یارانه‌ها را شعار پوپولیستی و بازگشت به دوران محمود احمدی‌نژاد ارزیابی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG