لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

نماینده احمدی‌نژاد برای طرح شکایت از جهانگیری به کمیسیون تبلیغات رفت


در پی درخواست محمود احمدی‌نژاد برای فرصت پاسخگویی به اتهامات اسحاق جهانگیری در یک برنامه تلویزیونی، سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داد که نماینده رئیس جمهوری سابق در این کمیسیون حاضر شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از احسان قاضی‌زاده هاشمی، سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد که نماینده تام‌الاختیار آقای احمدی‌نژاد صبح پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، در این کمیسیون حضور یافته و دلایل شکایت آقای احمدی‌نژاد را اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: «بنا شد، بخش دیگری از دلایل در اختیار کمیسیون بررسی تبلیغات قرار بگیرد تا جهت پاسخگویی در رسانه ملی بررسی شود.»

دفتر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در نامه به کمیسیون تبلیغات انتخابات خواستار اختصاص وقت در تلویزیون ایران برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی اسحاق جهانگیری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، شده بود.

در این نامه اعلام شده بود که آقای جهانگیری «اتهامات بی‌اساس» و «آمار کذب» به دولت سابق نسبت داده است.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در جمهوری اسلامی، آزادی تنها زمانی «مطلق است و حد و مرزی ندارد» که علیه دولت او باشد.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، «هر کس که به ما و خانواده ما توهین کند و تهمت بزند، مصونیت مطلق دارد و به آن رسیدگی نخواهد شد».

دفتر رئیس جمهور سابق ایران روز سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت، نیز در اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما اعلام کرده بود که هیچ مرجعی برای رسیدگی به شکایت از این نهاد و همچنین قوه قضائیه وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و معاون اول حسن روحانی، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو به عنوان یک مثال، گفت که «آواربرداری» از اقدامات دولت سابق سال‌ها طول خواهد کشید.

وی اتهامات متعددی را درباره عملکرد دولت سابق مطرح کرده و از جمله گفت که در دولت محمود احمدی‌نژاد «۲۲ میلیارد دلار در بازار دوبی و استانبول فروختند تا قیمت ارز در تهران پایین بیاید و آواری بر اقتصاد کشور آمد».

آقای جهانگیری همچنین گفت که در دولت محمود احمدی‌نژاد هیچ شغلی ایجاد نشده است.

سال ۹۴ نیز آقای احمدی‌نژاد از اسحاق جهانگیری شکایت کرده بود، اما دفتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در مهرماه ۹۴ اعلام کرد که دادسرا درباره این شکایت قرار منع تعقیب صادر کرده است.

«فساد ۲۲ میلیاردی ارزی در دولت قبل»، «نامشخص بودن مصرف ۱۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور»، «هدررفت فرصت ۹۵۰ میلیارد دلاری در دولت گذشته» و «صفر بودن موجودی حساب ذخیره ارزی» در پایان دولت آقای احمدی‌نژاد از جمله گفته‌های آقای جهانگیری بود که منجر به شکایت از او شده بود.

رئیس جمهور سابق ایران در حالی خواهان فرصت پاسخ‌گویی است که در سال ۸۸ پس از ایراد اتهامات او به فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری، صداوسیما فرصتی برای دفاع از خود در اختیار این افراد قرار نداد.

آقای احمدی‌نژاد در ویدئویی که روز چهارشنبه منتشر شد همچنین با تاکید تکرار کرد که در انتخابات دو هفته آینده از هیچ نامزدی حمایت نمی کند.

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، دو نامزد رد صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری، روز یک‌شنبه، ۳ اردیبهشت، نیز در نخستین واکنش به رد صلاحیت خود، در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که از هیچ نامزدی حمایت نخواهند کرد.

شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران و حمید بقایی، معاون وی در دولت دهم، را تایید نکرد.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG