لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

احتمال تمدید توافق اوپک؛ زنگنه: قیمت نفت ۵۵ دلاری مناسب است


وزیر نفت ایران می گوید قیمت نفت بشکه ای ۵۵ دلار مناسب است و تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان احتمالا توافق مبنی بر کاهش سقف تولید را به منظور حمایت از افزایش قیمت ها تمدید خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از پایگاه خبری وزارت نفت ایران، شانا، بیژن زنگنه گفت: اعضای اوپک برای تمدید برنامه کاهش سقف تولید ابراز تمایل کرده اند.

به دنبال بهبود وضعیت بازار کار درآمریکا و تضمین عربستان سعودی در مورد اینکه روسیه آماده پیوستن به اوپک برای کاهش تولید و مقابله با اشباع بازار است، قیمت نفت روز جمعه ۱۵ اردیبهشت مقداری افزایش یافت اما هنوز هم پایین تر از۵۰ دلار است و نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت برنت روز جمعه با ۷۲ سنت افزایش، معادل ۱.۵ درصد، بشکه ای ۴۹ دلار و ۱۰ سنت فروخته شد.

قرار است وزرای نفت کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک روز ۲۵ می،‌ حدود سه هفته دیگر، تشکیل جلسه دهند.

سه عضو اوپک روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کردند این اجلاس احتمالا به تمدید توافق محدودکردن سقف تولید تا پس از ژوئن منجر خواهد شد. به گفته آنان، احتمال اتخاذ تصمیمات جدید مانند کاهش بیشتر تولید بسیار کم است.

در همین حال، نشریه «پلاتس» روز پنجشنبه نوشت: تولید کل اوپک در ماه آوریل ۳۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه درروز بود که هنوز ۸۰ هزار بشکه بالاتر از سقف تعیین شده ۳۱ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه ای است. این مقدار شامل تولید اندونزی، که عضویتش را در ماه نوامبر به حالت تعلیق درآورد، نمی شود.

بنا به این گزارش، اعضای اوپک که ملزم به پایین آوردن تولید شده بودند، بیش از ۹۰ درصد به تعهد خود پایبند بوده اند.

این موضوع فراتر از انتظار بسیاری از ناظران بین المللی بود زیرا اوپک کارنامه خوبی در تعهد به توافقات پیشین از خود به جا نگذاشته است.

به هرحال، افزایش فعالیت صنعت نفت شیل در آمریکا نقش اوپک در انجام برنامه کاهش تولید و برگرداندن تعادل به بازار را کمرنگ کرده است.

افت قیمت نفت درطول چندهفته گذشته بدون شک ۱۳ کشورعضو اوپک ، که تلاش های شان درجهت کاهش تولید به منظور افزایش قیمت ها در برابرازدیاد ذخایر را ناکام می دیدند، ناامید کرده است.

اما به هر صورت، مقامات اوپک بر این عقیده اند که هدف آنها در برنامه کاهش سقف تولید، نمی تواند و نباید با واکنش روز به روز یا حتی هفته به هفته بازار سنجیده شود.

آنها به سه ماهه سوم سال چشم خواهند داشت. همانطور که درگزارش اخیر ماهانه اوپک آمده، پیش بینی شده است تقاضای جهانی برای نفت خام اوپک به ۳۳ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه درروز افزایش خواهد یافت که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بیش از میزان کنونی است.

هفته گذشته، امین ناصر، رییس شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، آرامکو، در اجلاسی در پاریس گفت: خبر خوب این است که بازار در حال حرکت به سمت تعادل است. میزان ذخایر شناور (نفت ذخیره شده در تانکرها) نیز در سه ماهه نخست سال به سرعت کاهش یافته است.

در همین حال، رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران، نسبت به روزهای خوب برای صنعت نفت و گاز ابراز خوش بینی کرد.

XS
SM
MD
LG