لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

رهبر ایران: اگر انتخابات نبود اثری از جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند


رهبر جمهوری اسلامی شرکت مردم در انتخابات را «مصونیت‌بخش» نظام جمهوری اسلامی و «موجب ابهت نظام در چشم دشمنان» دانست و گفت که «اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌ماند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، در دیدار تعدادی از معلمان، انتخابات را «مصونیت بخش‌کشور»، «حافظ منافع ملت»، «موجب ابهت نظام در چشم دشمنان» و «موضوعی حیاتی و بسیار با ارزش» ارزیابی کرد.

او اضافه کرد: «انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، برآمده از اسلام است و اینگونه نیست که جمهوری به اسلام الصاق شده باشد و اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌ماند».

آقای خامنه‌ای همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که در دهه ۷۰، با وجود روابط خوب رئیس‌جمهور ایران با یک کشور اروپایی، دادگاه آن کشور او را «متهم و احضار کرد».

او اضافه کرد: «تنها عاملی که باعث عقب‌نشینی آن دولت اروپایی شد، تو دهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که «دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظه لفاظی‌ها را هم نخواهد کرد».

اشاره آقای خامنه‌ای می‌تواند به حادثه دادگاه رستوران میکونوس در برلین باشد که خود او نیز از جمله افراد احضار شده به این دادگاه بود.

او در سال ۹۰ نیز با اشاره به ماجرای دادگاه میکونوس گفته بود که اروپایی‌ها «به خیال خود خواستند سیلی سختی [به ایران] بزنند، اما از همین حسینیه پاسخ خود را با سیلی سخت‌تری دریافت کردند».

پس از ترور صادق شرفنکندی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و همراهان او در سال ۱۹۹۲ میلادی در رستوران میکونوس در برلین، دادگاهی در آلمان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، و علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت را احضار کرد.

پس از این حکم و تنش در روابط ایران و کشورهای اروپایی، این کشورها سفرای خود را از ایران فراخواندند، و «گفت‌وگوهای انتقادی» اروپا با ایران که در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود، متوقف شد.

با این حال پس از به قدرت رسیدن محمد خاتمی در سال ۷۶، سفیران کشورهای اروپایی به ایران بازگشتند و دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای ایران و اروپا نیز زیر عنوان «گفت‌وگوهای فراگیر» از سر گرفته شد.

«همه در انتخابات شرکت کنند»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز یکشنبه خود گفت که «تنها مانع در مقابل اظهار دشمنیِ دشمن، حضور مردم در صحنه است» و برای حفظ «اُبهت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی» و باقی ماندن «مصونیت» آن باید «همه در انتخابات شرکت کنند».

او تأکید کرد که اگر «در انتخابات کوتاهی شود و عواملی زمینه‌ساز یأس مردم شوند، قطعاً کشور لطمه خواهد خورد».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود چندین بار اعلام کرد که «حضور همه مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد».

او پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز حتی از کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند، خواسته بود که «به خاطر کشور» در انتخابات شرکت کنند.

این دعوت پیش از انتخابات مجلس دهم نیز تکرار شد و رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی در ۱۹ دی سال ۹۴ گفت: «حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور در انتخابات شرکت کنند».

با استناد به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب به رد صلاحیت‌های «گسترده» در انتخابات مجلس دهم اعتراض کردند اما پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای گفت که منظورش تنها شرکت مخالفان در انتخابات بوده، نه اینکه آنها نامزد داشته باشند.

او تأکید کرد که «در هیچ جای دنیا، افرادی را که اصل نظام آن کشور را قبول ندارند، به مراکز تصمیم‌گیری راه نمی‌دهند».

انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ایران، روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

گروه‌های اصلاح‌طلب از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند، و برخی از گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه پایداری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ابراهیم رئیسی.

ائتلاف انتخاباتی تازه تأسیس و اصولگرای جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز اعلام کرده که ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف،هر دو «نامزد اصلی» این گروه هستند. حزب موتلفه اسلامی، از احزاب اصولگرا، از مصطفی میرسلیم حمایت کرده است.

علاوه بر این مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، هم دو نامزد تأیید صلاحیت‌شده دیگر در این انتخابات هستند، اما به گفته اصلاح‌طلبان آقای جهانگیری برای حمایت از روحانی در انتخابات حضور دارد.

در روزهای گذشته برخی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی شرکت در این انتخابات را تحریم کرده‌اند از جمله شش حزب کردستان ایران و گروه اتحاد برای دموکراسی در ایران.

XS
SM
MD
LG