لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

خامنه‌ای: هر کس با نتیجه رای مردم در بیفتد، در مقابلش می‌ایستم


رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، اول فروردین، در یک سخنرانی هرگونه دخالت خود در انتخابات مختلف ایران را تکذیب کرد و در عین حال گفت در مقابل هر کس که «با رای مردم در بیفتد» خواهد ایستاد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت: «بنده در انتخابات‌ها دخالت نمی‌کنم و هیچ وقت به مردم نگفتم که این را انتخاب کنید و این را انتخاب نکنید.»

او در ادامه گفت: «هر کسی بخواهد با نتیجه آرای ملت دربیفتد، من در مقابلش می‌ایستم.»

رهبر ایران با این حال اعلام کرد که تنها در یک حالت به مداخله در انتخابات دست می‌زند و آن زمانی است که کسی بخواهد «در مقابل رای مردم بایستد، رای مردم را بشکند».

وی افزود: «در سال ۷۶، ۸۴، ۸۸ و ۹۲ در همه این سال‌ها کسانی بودند که در مقابل انتخابات ایستادند و در سال ۸۸ آشکار شد».

آقای خامنه‌ای می‌گوید که «در سال‌های گذشته هم همین‌طور بوده، بعضی را مردم مطلع شدند و بعضی را مردم مطلع نشدند».

رهبر جمهوری اسلامی توضیح بیشتری درباره کسانی که مقابل رای مردم ایستادند نداد، بویژه در انتخابات سال ۹۲ که حسن روحانی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

اظهارات رهبر پیرامون انتخابات و مشکلات اقتصادی؛ دیدگاه مهدی مهدوی آزاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:11 0:00
لینک مستقیم

آیت‌الله خامنه‌ای که طبق سنت هر سال نو در ایران در شهر مشهد سخنرانی می‌کرد ضمن «مهم» دانستن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در ایران تاکید کرد که از رای مردم دفاع خواهد کرد.

انتخابات شوراها روز ۲۹ اردیبهشت، کمتر از دو ماه دیگر، همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و نیز دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران برگزار می‌شود.

انتخابات در ایران، به‌ویژه روند انتخاباتی مانند مجلس و ریاست‌ جمهوری که با نظارت و معمولا رد صلاحیت‌ گسترده به دست شورای نگهبان همراه است، همواره با انتقادهای سازمان‌های مدافع و ناظر بر حقوق بشر و آزادی‌های مدنی روبه‌رو بوده است.

انتقاد از آمارهای رسمی دولت یازدهم درباره اقتصاد

بخش عمده‌ای از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران به اقتصاد اختصاص داشت و او تاکید کرد که «امروز اولویت اصلی مسائل اقتصادی است».

وی در سخنان خود به تناوب از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم انتقاد کرد و «بیکاری» و «رکود تولید» را از مشکلات عمده اقتصادی دانست و گفت: «از وضع مردم در بخش‌های مختلف مردم مطلع می شویم و مردم دچار مشکل هستند. مسئله بیکاری و سختی معیشت هست و مشکلات گوناگونی در زمینه فرهنگی و اجتماعی که به دنبال آن‌ها می‌آید».

علی خامنه‌ای در ادامه به آمارهای دولت حسن روحانی در زمینه رشد مثبت اقتصادی که آن را بالای ۱۱ درصد اعلام کرده است، اشاره کرد و گفت: «رشد اقتصادی مثبت نشان می‌دهد اما رشد سرمایه‌گذاری منفی است که یکی از عیوب اساسی و بزرگ است. یا مثلا در بعضی از بخش‌ها مثل بخش نفت پیشرفت داریم، در بعضی بخش‌های دیگر مثل بخش معدن و مسکن عقب رفت داریم».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «آمارهای رسمی انسان را قانع نمی‌کند که حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات است».

وی به موضوع قاچاق کالا در ایران نیز اشاره کرد و ارقام آن را بالاتر از آمارهای رسمی دانست. خامنه‌ای گفت: «گفته می‌شود ۱۵ میلیارد دلار صرف قاچاق می‌شود که این عدد حداقلی است که گفته می‌شود که رقم خیلی بالایی است. تا ۲۰ و ۲۵ میلیارد هم گفته می‌شود. جلوی قاچاق باید گرفته شود».

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از پدیده قاچاق در حالی است که برخی از مقام‌های سابق ایران از جمله مهدی کروبی، رییس سابق مجلس، و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق، به طور تلویحی سپاه پاسداران را به دست داشتن در قاچاق عمده کالا متهم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG