لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

دور تازه مذاکرات صلح سوریه هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود


استفان دی میستورا،
استفان دی میستورا،

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه گفته است که دور تازه گفت گوهای صلح بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان هفته آینده (۱۶ ماه مه) در ژنو برگزار خواهد شد.

به گزارش رویترز، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، ابراز امیدواری کرده است توافق اخیر در «آستانه» بین روسیه ترکیه و ایران بر سر ایجاد «مناطق امن» در سوریه به طور کامل اجرا شود تا ضمن کاهش چشمگیر درگیری‌ها، فضا لازم برای ادامه گفت وگوهای سیاسی در ژنو فراهم بشود.

جنگ داخلی سوریه تاکنون صد‌ها هزار کشته برجای گذاشته است و گفت گوهای سیاسی در ژنو برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در این کشور نتیجه‌ای در بر نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ تا کنون چهار دور از گفت‌وگو‌های صلح در ژنو براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت با نظارت سازمان ملل در خصوص مسایلی چون اداره حکومت، قانون اساسی، انتخابات و مبارزه با تروریسم برگزار شده است.

طبق این گزارش طرف‌ها حاضر در این مذاکرات تاکنون نتوانسته اند بر سر آینده بشار اسد به توافقی دست یابند.

در بیانیه استفان دی میستورا تصریح شده است، دور تازه گفت وگو‌های صلح براساس دستور کار تعیین شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت انجام خواهد شد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته است که گزارش دور تازه مذاکرات را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

در حالی این دور از مذاکرات صلح در ژنو برگزار خواهد شد که برخی از گزارش ها حاکی است طرح ایجاد «مناطق امن» باعث کاهش درگیری ها در برخی از مناطق سوریه شده است.

بخش هایی از مناطق تحت کنترل شوریان در شمال غرب استان ادلب، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق شامل طرح ایجاد «مناطق امن» است.

این طرح در راستای «پایان دادن فوری به خشونت، آماده کردن بازگشت آوارگان، و رساندن فوری کمک‌های دارویی و غیره به ساکنان» به اجرا در آمده است.

براساس توافق انجام شده، محدوده پیرامونی این مناطق توسط ایست‌بازرسی‌های نیروهای دولتی و همچنین شبه‌نظامیان مخالف دولت کنترل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG