لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

«بازگشت آرامش» به برخی مناطق سوریه؛ درگیری در استان حماه


سرگئی رودسکوی، از فرماندهان ارشد نظامی روس در حال تشریح آخرین وضعیت در سوریه
سرگئی رودسکوی، از فرماندهان ارشد نظامی روس در حال تشریح آخرین وضعیت در سوریه

یک روز پس از اعلام ایجاد «مناطق امن» در بخش‌هایی از سوریه، گزارش‌ها حاکی از بازگشتن آرامش به بخش‌هایی از این مناطق است، اما از استان حماه هنوز درگیری‌هایی گزارش می‌شود.

روسیه، ترکیه و ایران در روزهای اخیر بر سر طرح ایجاد «مناطق امن» در بخش‌هایی از نواحی تحت کنترل مخالفان بشار اسد به توافق رسیدند و این طرح از نیمه‌شب جمعه به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان اپوزیسیون سوری و رسانه‌های دولتی این کشور می‌گویند که از بامداد شنبه ۱۶ اردیبهشت حملات هوایی متوقف شده و در «بخش‌های بزرگی» از سوریه آرامش نسبی برقرار شده است.

فعالان اپوزیسیون در جنوب، مرکز و شمالی سوریه به این خبرگزاری گفته‌اند که خشونت‌های پراکنده هنوز در برخی از این مناطق ادامه دارد، «اما وضعیت به مراتب بهتر از روزهای پیش است.»

خبرگزاری رویترز اما می‌نویسد که نیروهای دولتی سوریه و شورشیان ساعاتی پس از به اجرا درآمدن طرح یادشده، در شمال غرب استان حماه با یکدیگر درگیر شده‌اند.

بنا بر این گزارش، هواپیماهای جنگی دولتی به مواضع شورشیان در روستای زلاقیات در استان حماة شلیک کرده و شورشیان نیز به گلوله‌باران نیروهای دولتی مبادرت کرده‌اند.

طرح ایجاد «مناطق امن» که روسیه، ایران و ترکیه با آن توافق کرده‌اند، قسمتی از مناطق تحت کنترل شوریان در شمال غرب استان ادلب، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق را دربر می‌گیرد.

هدف از ایجاد این «مناطق امن»، «پایان دادن فوری به خشونت، آماده کردن بازگشت آوارگان، و رساندن فوری کمک‌های دارویی و غیره به ساکنان» عنوان شده است.

بنا بر توافق‌ها، محدوده پیرامونی این مناطق توسط ایست‌بازرسی‌های نیروهای دولتی و همچنین شبه‌نظامیان مخالف دولت تحت نظارت قرار می‌گیرد.

در متن طرح همچنین آمده است که «چند کشور ناظر مثل ترکیه، ایران و روسیه» هم می‌توانند یگان‌هایی نظامی به این مناطق فرستاده و امنیت آن مناطق را تضمین کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در موضوع سوریه روز جمعه چنین نظر داد که نیروی هوایی آمریکا و همچنین ائتلاف بین‌المللی مجاز به پرواز بر فراز مناطق امن در سوریه نخواهند بود.

دولت سوریه از این طرح حمایت کرده، اما گفته است که به نبرد خود با گروه‌هایی که «تروریست» می‌داند ادامه خواهد داد.

گروه‌های اپوزیسیون سوری با این توافق مخالفت کرده و گفته‌اند که هر طرح آتش‌بسی را که ایران بخواهد یکی از تضمین‌کننده‌های آن باشد، به رسمیت نخواهند شناخت.

طرح «مناطق امن» آخرین تلاش از سلسله‌تلاش‌های دیپلماتیک برای خاموش کردن آتش جنگ داخلی در سوریه است.

این جنگ داخلی که گروه‌های متعددی در آن درگیرند تاکنون صدها هزار قربانی گرفته و توافق‌ها و مصالحه‌های متعددی که پیش از این به امضا رسیده همگی ناکام بوده‌اند.

دولت آمریکا در مذاکرات مربوط به این طرح در قزاقستان حضور داشت، ولی توافقی را که دولت‌های ایران، روسیه و ترکیه امضا کردند تأیید نکرده است.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید توافق این سه کشور در مورد کاهش تنش در سوریه بر روی کارزار عملیات هوایی به رهبری آمریکا علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه تأثیر نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG