لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

تاکید موگرینی بر پایبندی کنونی ایران به اجرای تعهدات اتمی


موگرینی گفته است «ما هم به طور برابر به تمامی تعهدات داده‌شده از جمله تحریم‌های برچیده‌شده در ارتباط با برنامه اتمی متعهد هستیم»
موگرینی گفته است «ما هم به طور برابر به تمامی تعهدات داده‌شده از جمله تحریم‌های برچیده‌شده در ارتباط با برنامه اتمی متعهد هستیم»

مسئول ارشد سیاسی خارجی اتحادیه اروپا، در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر پایبندی ایران به اجرای تعهدات خود در توافق اتمی، گفته اتحادیه اروپا همگام با دیگر سازوکارهای بین‌اللمی «قویا» از «برجام» حمایت می‌کند.

فدریکا موگرینی که روز ۱۹ اردیبهشت ماه به مقر سازمان ملل در نیویورک رفته بود، در جمع خبرنگاران گفته است اتحادیه اروپا به اجرای توافق اتمی صورت‌گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی پایبند است: «من به مقام‌های ایالات متحده گفته‌ام که اتحادیه اروپا عمیقا به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک علاقه‌مند و پایبند است؛ به معنی این‌که این توافق از سوی همه‌ی طرف‌ها اجرا شود».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

خانم موگرینی از طرف دیگر با تاکید بر پایبندی کنونی ایران به تعهدات خود، گفته است «ما هم به طور برابر به تمامی تعهدات داده‌شده از جمله تحریم‌های برچیده‌شده در ارتباط با برنامه اتمی متعهد هستیم».

مسئول ارشد سیاسی خارجه اتحادیه توافق اتمی را «نقطه عطفی» در منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای توصیف کرده و آن را عاملی در راستای ایجاد امنیت بیشتر منطقه و جهان نامیده‌است.

دونالد ترامپ، در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری شدیدا از مذاکرات و توافق اتمی صورت‌گرفته میان دولت اوباما، پنج دولت دیگر، و تهران، انتقاد کرده و وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات این توافق را لغو کند. با این همه پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته آمریکا، اعضای دولت آقای ترامپ، بیش از آنکه از لغو توافق سخن بگویند از «بازبینی»، «ارزیابی» و یا «اجرای دقیق» آن سخن گفته‌اند.

خانم موگرینی روز سه‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران، در مورد گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا و مقام‌های ایالات متحده از جمله مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یا جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا سخن گفته است: «ما با مقام‌های ایالات متحده در مورد توافق اتمی، اجرای آن و نیز نقشی که ایران در تحولات منطقه بازی می‌کند، به‌ویژه مناطقی که برای ما اهمیت کلیدی دارد از سوریه تا یمن، گفت‌وگو می‌کنیم».

واشینگتن همواره از نقش ایران در تحولات منطقه انتقاد کرده و تهران را عامل «بی‌ثباتی» در خاورمیانه می‌داند. ایران در عین حال سال‌هاست در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.

تهران همواره حمایت از تروریسم را رد کرده و همزمان متحدان آمریکا در منطقه مانند عربستان را عامل «بی‌ثباتی» و حامی «گروه‌های تروریستی» عنوان کرده‌است. روابط تهران و ریاض، در حال حاضر بحرانی‌ست و دو کشور در جنگ داخلی سوریه و نبردهای یمن از طرف‌های درگیری علیه یکدیگر حمایت می‌کنند.

روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت، جایی که مسئول ارشد سیاسی خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت «اتحادیه اروپا می‌تواند، و باید، تلاش بیشتری برای تاکید این موضوع به ایران که از اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ی خود در منطقه، از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی، دست بردارد، انجام دهد».

خانم موگرینی و خانم هیلی با یکدیگر دیدار رو در رو نیز داشتند که به گفته مسئول سیاست خارجی اروپا، در مورد موضوعاتی مانند همکاری‌های اتحادیه و آمریکا و اهمیت آن در حمایت از سازمان ملل، توسعه، تغییرات اقلیمی، صلح و امنیت جهانی گفت‌وگو شده‌است.

XS
SM
MD
LG