لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

توافق هسته‌ای؛ محور اصلی دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی


در دومین دوره مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سه نامزد اصولگرا اعلام کردند که با وجود توافق هسته‌ای، تحریم‌های غرب علیه ایران «تشدید»شده و در مقابل حسن روحانی نیز تلویحاً سپاه پاسداران را به تلاش برای برهم زدن این توافق متهم کرد.

حسن روحانی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، گفت که «برخی تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند».

اشاره آقای روحانی می‌تواند به اقدامات سپاه پاسداران باشد.

سپاه پاسداران پس از توافق هسته‌ای، از دو انبار زیرزمینی موشک‌های خود با عنوان «شهر موشکی» رونمایی کرده است.

آزمایش‌های موشکی ایران نیز پس از توافق هسته‌ای اعتراض کشورهای غربی را به دنبال داشته، و در چند مورد به افزوده شدن نام شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی به تحریم‌های مرتبط منجر شده است.

ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران پیش از این از شش نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خواسته بود از «ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی که خارج از حدود اختیارات ریاست‌ جمهوری است٬ خودداری کنند».

پس از برگزاری مناظره دوم هم، مسعود جزایری سخنگوی این ستاد با هشدار دوباره نسبت به ورود نامزدها به حوزه‌های نظامی و دفاعی، اظهارات آقای روحانی در مورد ارتباط برنامه‌های موشکی و توافق هسته‌ای را رد کرد.

وعده رئیسی و قالیباف در مورد پایبندی به برجام

در مناظره روز جمعه همچنین محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای، اعلام کردند که به این توافق پایبند خواهند بود.

این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کردند که پس از توافق هسته‌ای تحریم‌ها برداشته نشده و «گشایشی» در زندگی مردم رخ نداده است.

در این زمینه ابراهیم رئیسی از توافق هسته‌ای به عنوان یک «چک» یاد کرد که دولت حسن روحانی «توان نقد کردن آن را ندارد».

او تأکید کرد که با وجود توافق هسته‌ای تحریم‌های غرب علیه ایران از جمله تحریم‌های بانکی برداشته نشده است.

آقای رئیسی همچنین حسن روحانی را متهم کرد که در طول مذاکرات اتمی با سخنانی از جمله «خالی بودن خزانه» دولت، «پیام بدی» به طرف غربی داده است.

او اضافه کرد: «با پیام‌هایی که داده شد برای ما مشکل ایجاد کردند و نتیجه آن شد که طرف مقابل این پیام را گرفت که تحریم‌ها نتیجه داده است پس آنها تحریم‌ها را رفع نمی‌کنند».

محمدباقر قالیباف نیز گفت که بعد از توافق اتمی وین ایران «تبدیل» به «مرکز واردات از اروپا» شده و «در این نتیجه آن چهار درصد نفع برده‌اند».

مصطفی میرسلیم دیگر نامزد انتخابات نیز گفت که پس از این توافق، «تحریم‌ها تشدید» و برنامه هسته ای ایران محدود شده است.

در مقابل حسن روحانی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست که «به طور صریح به مردم بگویند که با برجام و توافق هسته‌ای چه کار می‌کنند و با جهان چگونه تعامل خواهند کرد».

او خطاب به محمدباقر قالیباف، گفت که «اگر اجرای برجام مورد قبول شماست، چرا در تهران آن همه بیلبورد زدید و به کسانی که در مذاکره بودند و به قول خودتان در میدان جنگ قرار داشتند، آن حرف‌ها را زدید. شما با آنان چه کردید؟».

آقای روحانی خطاب به نامزدهای اصولگرا گفت که «شما که از روز اول با برجام مخالف بودید و وقتی ترامپ در آمریکا به ریاست جمهوری رسید، خوشحال شدید که او برجام را پاره می‌کند امروز باید به مردم بگویید که چه برخوردی با برجام می‌کنید و آیا قرار است تحریم‌ها باز گردد یا نه؟».

او خطاب به ابراهیم رئیسی نیز گفت که «شما چه اطلاعاتی درباره برجام دارید که درباره‌اش این گونه سخن می‌گویید؟».

مصطفی هاشمی‌طبا، دیگر نامزد انتخاب، نیز خطاب به ابراهیم رئیسی گفت که در دولت قبل و در زمان تحریم‌ها «عده‌ای مانند کبک سر خود را زیر برف کرده بودند».

اسحاق جهانگیری هم از توافق اتمی وین با عنوان «یکی از مهم‌ترین موفقتیت های تاریخ ایران» نام برد.

او افزایش صادرات نفت ایران به دو نیم میلیون بشکه،افزایش ۳۰ درصدی صادرات پتروشیمی و آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران را از جمله نتایج توافق اتمی وین ذکر کرد.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این بارها تأکید کرده اند که اگر توافق هسته‌ای نبود، صادرات نفت ایران به صفر رسیده بود.

حسن روحانی پیش از این بارها تأکید کرده که این توافق «سایه جنگ را از سر ایران دور کرد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، بحث رفع شدن «سایه جنگ» از ایران از سوی «بعضی مسئولین» را رد کرده و گفته بود که «آنچه که سایه جنگ را، سایه دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است».

گفته‌های نامزدهای انتخابات درباره آزادی مخالفان

در مناظره روز جمعه نامزدهای انتخاباتی، مصطفی میرسلیم، حسن روحانی را متهم کرد که مخالفان را تحمل نمی‌کند و ابراهیم رئیسی نیز گفت که آقای روحانی ۵۰ عبارت «توهین‌آمیز» را درباره منتقدان به کار برده است.

آقای میرسلیم گفت که حسن روحانی عبارت‌های «غیرانسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجری، متوهم، بی‌شناسنامه، ‌کم‌سواد» را درباره منتقدان خود به کار برده است.

در مقابل حسن روحانی نیز با اشاره به حمله به علی مطهری در شیراز در سال ۹۳ خطاب به ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف گفت که «دوستان شما با آجر به ماشین او حمله می‌کنند، چگونه دنبال تعالی آموزش در کشور هستیم؟»

او همچنین تلویحاً از ممنوعیت پخش صدای محمدرضا شجریان، خواننده صاحب‌نام موسیقی سنتی ایرانی، انتقاد کرد.

حسن روحانی همچنین با اشاره به مخالفت‌ها با انتصاب زنان و اهل سنت در سمت‌های دولتی، این پرسش را مطرح کرد که آیا «اقلیت‌ها و اقوام در ایران حقوق برابر دارند؟»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت که مخالفان دولت در فضای مجازی آزاد هستند اما در مقابل برخی از فعالان فضای مجازی «به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند».

اسحاق جهانگیری نیز از مقاومت در برابر تلاش‌ها برای مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی، بازگشایی خانه احزاب و صدور مجوز برای فعالیت هشت هزار سازمان غیردولتی، به عنوان بخشی از اقدامات دولت برای توسعه آزادی‌های سیاسی نام برد.

او گفت که مخالفان دولت «در فضای مجازی و در مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می‌پردازند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود».

اتهامات نامزدها به یکدیگر

در مناظره روز جمعه همچنین اسحاق جهانگیری، تأکید کرد که «برخوردهای امنیتی، محدودکننده و ضربتی ایرانیان را پژمرده می‌کند».

او گفت که «جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست و اقتصاد این مملکت و مردم این کشور تحمل و حوصله تنش، دعوا و کارآموزی سیاستمداران تازه‌کار را ندارد».

حسن روحانی نیز وعده‌های محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی را «توخالی» و «عوام فریبی» خواند.

او همچنین محمدباقر قالیباف را متهم کرد که تقسیم‌بندی «چهار درصدی» و «۹۶ درصدی» را از جنبش وال استریت کپی کرده است.

اسحاق جهانگیری نیز گفت که انتخابات ریاست جمهوری «انتخاب بین بد و بدتر» نیست، بلکه «انتخاب بین راه و بیراهه» است.

ابراهیم رئیسی نیز گفت که «نه بازگشت به گذشته و نه وضع موجود بلکه تغییر به نفع مردم».

او همچنین اسحاق جهانگیری و حسن روحانی را به «رقیب هراسی» متهم کرد.

در این مناظره همچنین محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم اعلام کردند که تعدادی از وزرای دولت حسن روحانی به دنبال فعالیت اقتصادی شخصی یا به تعبیر آنان «کاسبی» هستند.

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف اما در این مناظره تأکید کردند که برنامه‌های آنان برای تولید بیش از پنج میلیون شغل قابل اجرا است.

محمدباقر قالیباف همچنین از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست که در مناظره بعدی دارایی‌های خود و اعضای خانواده‌شان را اعلام کنند.

او بار دیگر تأکید کرد که باید دست «چهار درصدی‌ها» از اموال مردم و بیت‌المال قطع شود.

XS
SM
MD
LG