لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

پوشش همزمان دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره انتخاباتی شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری، با تمرکز بر مباحث فرهنگی و سیاسی برگزار شد. قرار است آخرین مناظره نامزدها، جمعه ۲۲ اردیبهشت با تمرکز بر موضوعات اقتصادی برگزار شود.

  • حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هستند.
  • انتخابات ریاست جمهوری دو هفته دیگر، جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
  • نخستین مناظزه نامزدها جمعه گذشته با محور مباحث اجتماعی برگزار شد، اما در حالی که برخی از موضوعات اجتماعی، از جمله آموزش و پرورش سهمی در این مناظره نداشت، نامزدها وقت بیشتری را به بحث بر سر دیدگاه‌های اقتصادی و سیاسی خود اختصاص دادند.
  • بعد از مناظره هفته پیش، چهار نامزد نسبت به روند برگزاری مناظره نخست و حواشی آن اعتراض کردند که قرار است در مناظره امروز، این شکایات «جبران شود».
  • گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.
۲۰:۰۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

اما در حالی که گفته می‌شد بازپخش مناظره دوم در ساعت ۲۲ جمعه‌شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، خبرگزاری ایسنا خبر داد که پخش این برنامه در ساعت ۲۲:۱۸ و از شبکه ۳ سیما صورت خواهد گرفت.

۲۰:۰۳ ۱۵.۲.۱۳۹۶

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، جمعه آینده ۲۲ اردیبهشت هم مناظره دیگری را با موضع مسائل اقتصادی برگزار خواهند کرد.

۲۰:۰۲ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آخرین نامزدی که در مناظره جمعه ۱۵ اردیبهشت به جمع‌بندی دیدگاه‌های خود پرداخت، مصطفی هاشمی‌طبا بود که در سخنان پایانی‌اش بر صراحت و صداقت تأکید کرد.

۲۰:۰۱ ۱۵.۲.۱۳۹۶

حسن روحانی در جمع‌بندی خود، از رقبای انتخاباتی‌اش به دلیل نادیده گرفتن فعالیت‌های مثبت دولت انتقاد کرد. آقای روحانی مواردی از دستاوردهای اقتصادی دولتش در چهار سال گذشته را برشمرد، و مصطفی میرسلیم در خصوص ادعای ارائه شده در مورد پارس جنوبی انتقاد کرد.

۱۹:۵۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در این بخش مصطفی میرسلیم از مردم خواست که صرف نظر از بستگی‌ها قومی دست به انتخاب بزنند. او گفت که تحلیل‌های اهل هنر از تحلیل‌های سیاستمداران دقیق‌تر است و باید به آنها توجه کرد.

آقای میرسلیم خواستار بها دادن به نظارت عمومی و انتقادهای نهادهای علمی و سیاسی شد.

او دولت را در زمینه اطلاعات ارائه شده در مورد توسعه پارس جنوبی متهم به بی‌صداقتی کرد و گفت که این موضوع ربطی به برجام نداشته و تنها ۵۰ درصد آن در دولت کنونی انجام شده است.

۱۹:۵۲ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه محمدباقر قالیباف به جمع‌بندی دیدگاه‌هایش پرداخت و گفت که در دولت باید شفافیت و هوشمندی شکل بگیرد. او پیشنهاد کرد که شش نامزد انتخابات در مناظره بعدی فهرست اموال خود و بستگان‌شان را اعلام کنند، تا فساد از بین برود. او دوباره تأکید کرد که باید دست «چهار درصدی‌ها» از اموال مردم و بیت‌المال قطع شود.

۱۹:۵۰ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در این بخش ابراهیم رئیسی بر ضرورت تغییر اشاره کرد، و گفت که نه باید به گذشته برگشت و نه وضع موجود را حفظ کرد.

او دولت حسن روحانی را متهم به عدم اجرای وعده‌ها و «رقیب‌هراسی» کرد، و گفت که دولتش از همه نیروها در همه نقاط کشور استفاده می‌کند.

۱۹:۴۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در بخش جمع‌بندی مناظره، اسحاق جهانگیری گفت که هم موضوع زباله و هم موضوع شورایاری که در مناظره پیشین توسط آقای قالیباف مطرح شد، خلاف بوده است.

او از مردم خواست «پروژه توسعه ایران» را ناتمام نگذارند و به «فرصت‌های بی‌نظیری» که ایران دارد، توجه کنند. او دعوت کرد که مردم پای صندوق رأی بیایند و سرنوشت انتخابات را مشخص کنند.

۱۹:۴۴ ۱۵.۲.۱۳۹۶

از آقای رئیسی پرسیده شد، برای ارتقای وضعیت فرهنگیان چه برنامه‌ای دارد.

او گفت شغل معلمان شغلی ممتاز است و باید جایگاه‌شان محترم باشد، اما در این زمینه صدور بخشنامه کافی نیست، و نباید به شکل شعاری به مسائل‌شان رسیدگی شود.

او در ادامه به ارتقای سطح علمی و سطح معیشت معلمان تأکید کرد و گفت که مشکلات معلمان باید بالاخره تمام شود.

۱۹:۴۱ ۱۵.۲.۱۳۹۶

از آقای روحانی پرسیده شد، تا چه اندازه سطح زندگی اعضای کابینه را در سطح اقشار دیگر جامعه نگاه خواهد داشت.

او گفت که ساده‌زیستی با شعار به دست نمی‌آید، و اشاره کرد عده‌ای در سال‌های گذشته با شعار ساده‌زیستی و حراست از اموال مردم، میلیاردها دلار به کشور خسارت زدند.

آقای روحانی در این زمینه بر اجرای قانون شفافیت تأکید کرد و گفت اگر همه چیز شفاف شود، اعتماد و ساده‌زیستی هم به دست می‌آید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG