لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

رئیس قوه قضائیه ایران: در مورد هجمه‌ها تا پایان انتخابات سکوت می‌کنم


رئیس قوه قضاییه ایران بدون اشاره به نام حسن روحانی از اظهارات او در مورد دستگاه قضایی به شدت انتقاد کرد و وعده داد که پس از انتخابات به این اظهارات پاسخ خواهد داد.

صادق لاریجانی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در اظهاراتی در جمع مسئولان عالی‌رتبه قضایی گفت که در طول فعالیت‌های انتخاباتی و به‌ویژه مناظره‌ها، سخنانی علیه برخی «نهادهای اصلی انقلاب» مطرح شد و از جمله قوه قضائیه «آماج حملات ناجوانمردانه» قرار گرفت.

او پس از آن تأکید کرد که به عنوان رئیس قوه قضائیه «در مقابل این هجمه‌های بی‌اساس، برای مصالح نظام» سکوت کرده است و این سکوت را «تا پایان انتخابات» ادامه خواهد داد.

در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری در ایران، نامزدی ابراهیم رئیسی که سال‌ها مسئولیت‌های ارشد قضایی برعهده داشته و تأکید او بر مبارزه با فساد، نگاه‌ها را به طور خاص به سوی عملکرد او در سال‌های تصدی، و به طور عمومی‌تر به عملکرد دستگاه قضایی معطوف کرد.

در این میان، حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی که پیشتر هم سابقه جدال‌های لفظی با مقام‌های قضایی دارد، در چند مورد به شدت از رویکرد و عملکرد این نهاد انتقاد کرد.

آقای روحانی یکجا به ابراهیم رئیسی و همکارانش در دستگاه قضایی طعنه زد، که در ۳۸ سال گذشته «فقط اعدام و زندان بلد بودند» و جای دیگر به او و حامیانش کنایه زد که «زبان‌ها را بریده و دهان‌ها را دوخته‌اند» و از آزادی حرف می‌زند.

او در چندین سخنرانی انتخاباتی هم از اظهارات معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، انتقاد کرد و او را متهم کرد که در طول چند هفته گذشته به تخریب دولت پرداخته است.

علاوه بر این در مناظره‌های انتخاباتی هم، آقای روحانی و معاون اولش اسحاق جهانگیری، از قوه قضائیه به دلیل عدم برخورد با پرونده‌های قاچاق و فساد اقتصادی انتقاد کردند و در یک مورد حسن روحانی در پاسخ به اظهارات رقبایش در مورد مشکلات نظام بانکی، به موضوع مؤسسات اعتباری به ویژه مؤسسه میزان پرداخت که به گفته او «وابسته به دستگاه قضایی» است.

در پاسخگویی به این اظهارات انتقادی، ابراهیم رئیسی تنها نماند، و دیگر مقام‌های قضایی از جمله معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور واکنش‌هایی شدید نشان دادند.

نامزدهایی که «اپوزیسیون نظام هستند»

صادق لاریجانی در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش به اهمیت «تشخیص اصلح» از میان نامزدها تأیید صلاحیت شده اشاره کرد، اما یادآور شد که عملکرد برخی از این نامزدها به گونه‌ای است که «گویی اپوزیسیون نظام هستند و در جهت سیاه‌نمایی و زیر سؤال بردن نهادهای قانونی نظامی گام برداشتند».

او توصیه کرد به کسی رأی داده شود که «گفتمان انقلاب اسلامی را بیشتر دنبال می‌کند، نه کسانی که برای جمع کردن چند رأی ممکن است با مروجین ابتذال همراهی کنند»، اما در این مورد توضیح بیشتری ارائه نکرد.

آقای لاریجانی همچنین گفت که نباید کسی انتخاب شود که «دشمن از انتخابش شاد شود» و «ناخشنودی دشمن معیار بسیار خوبی برای تشخیص اصلح است».

اشاره رئیس دستگاه قضایی به عملکرد نامزدها در مناظره‌های انتخاباتی در حالی است که محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، هم روز یکشنبه اعلام کرده بود، تجربه خوبی از مناظره زنده تلویزیونی نامزدها به دست نیامده و او از ابتدا مخالف برگزاری اینچنینی مناظره‌ها بوده است.

در سه مناظره زنده تلویزیونی میان نامزدهای انتخاباتی، به ویژه آخرین مناظره که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد، شش نامزد تأیید صلاحیت شده در این انتخابات از هیچ فرصتی برای تبادل گسترده اتهام‌ها، به ویژه اتهام‌های اقتصادی و مدیریتی علیه یکدیگر صرف‌نظر نکردند.

در این میان، نامزدهای اصولگرا به ویژه ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف که اکنون به نفع آقای رئیسی کنار رفته است، دولت را به فساد مالی و مدیریتی متهم کردند و آقای قالیباف با اشاره به خانه مسکونی این دو نامزد در تهران، مدعی شد که آنها از تخفیف‌های ویژه برای خانه‌های خود بهره برده‌اند.

در مقابل، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری که دولت یازدهم را در این دوره از رقابت‌ها نمایندگی می‌کنند، به رویکردهای نظامی و امنیتی رقبای خود اشاره کردند و آقای روحانی ابراهیم رئیسی را متهم کرد که از سرمایه آستان قدس رضوی و بیت‌المال برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده است.

حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی‌طبا و مصطفی میرسلیم، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری هستند اما آن طور که شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، اخیراً تصریح کرده، هیچ‌یک از آنها، کارنامه حقوق بشری قابل قبولی ندارند.

XS
SM
MD
LG