لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

خامنه‌ای: هرکس علیه امنیت کشور قیام کند، با سیلی سختی مواجه خواهد شد


رهبر جمهوری اسلامی ضمن هشدار درباره احتمال ایجاد «ناامنی و فتنه» در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخابات و هواداران آنان را تهدید کرد که «هرکس علیه امنیت کشور قیام کند، با سیلی سختی مواجه خواهد شد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، در مراسمی در دانشگاه امام حسین، وابسته به سپاه پاسداران، گفت که انتخابات هم می‌تواند «مایه اعتلا و آبرو بشود، هم مایه ضعف و سستی و مشکلات».

وی تاکید کرد که اگر مردم «قانون‌شکنی و بداخلاقی کنند» و «با حرف‌های خود دشمن را به خود امیدوار کنند، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد».

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که وی پیش از این بارها انتخابات را «در جهت خیر کشور و مردم و موجب سعادت و رفاه مادّی و معنوی ملت» دانسته است.

آقای خامنه‌ای روز ۱۷ اردیبهشت نیز حضور مردم در انتخابات را «مصونیت‌بخش کشور و حافظ منافع ملت و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان» دانسته بود.

با این حال وی روز چهارشنبه گفت که «هدف کوتاه‌مدت دشمن به‌هم زدن امنیت و ایجاد آشوب و فتنه در کشور است».

وی اضافه کرد: «اگر برای برخورد با این مسئله‌ ایجاد ناامنی و ایجاد فتنه آماده باشیم، قطعاً خواهیم توانست آن را خنثی کنیم.»

آقای خامنه‌ای همچنین با اشاره به «برخورد» با موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت که «امروز هم همین‌جور است. امنیت کشور باید محفوظ بماند».

وی تاکید کرد که «اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند، قطعاً با سیلی سختی مواجه خواهد شد».

«نامزدها گسل های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از نامزدهای انتخابات خواست که «به‌خاطر خطای در تشخیص، گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند و در مسیر طراحی ناتمام دشمن قرار نگیرند».

اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که به «جنبش سبز» معروف شد، اما حامیان رهبر جمهوری اسلامی از آن به عنوان فتنه یاد می‌کنند ماه‌ها در ایران ادامه داشت و بر اساس گزارش‌ها هزاران نفر در این اعتراض‌ها دستگیر و ده‌ها نفر کشته شدند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می برند.

آقای خامنه‌ای در روز رای‌گیری برای انتخابات سال ۸۸ نیز گفته بود که «امیدوارم مردم تلاش بدخواهان را برای ایجاد تشنج ناکام بگذارند».

پیش از این نیز رئیس و برخی از مقامات قوه قضائیه ایران درباره احتمال تکرار حوادثی شبیه به اعتراضات سال ۸۸ هشدار داده‌اند.

بخشی از این هشدارها پیش از رد صلاحیت محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و تلویحا خطاب به حامیان او بود.

اما در روزهای گذشته لحن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علیه یکدیگر تندتر شده است.

حسن روحانی به پرداخت نکردن مالیات از سوی آستان قدس رضوی اعتراض کرده و تلویحا ابراهیم رئیسی را فردی خوانده که در ۳۸ سال گذشته تنها در «اعدام و زندانی کردن» مردم دست داشته است.

در مقابل ابراهیم رئیسی نیز حسن روحانی را به «پرخاشگری» متهم کرده و خطاب به او گفته است: «ادبیات شما نوعی توهین به مردم است، خوب شما به جای عصبانیت گزارش کار به مردم بدهید، دلیل ندارند رقیب خود را مورد توهین قرار دهید.»

«تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ فرقی ندارد»

آقای رئیسی همچنین به همراه محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصولگرا، از عملکرد اقتصادی دولت شدیدا انتقاد کرده است.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت که «هدف میان‌مدت دشمن مسئله‌ اقتصاد و معیشت مردم» و موضوعاتی چون بیکاری و کاهش تولید در کشور است تا «مردم از جمهوری اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید شوند».

وی تاکید کرد که «هدف بلندمدت دشمن تغییر اصل» نظام اسلامی است و پیش از این «به‌صراحت» از تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می گفتند، اما اکنون به دنبال «تغییر رفتار» این نظام هستند.

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «بنده همان‌وقت به مسئولان گفتم توجه داشته باشید، تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ فرقی ندارد.»

وی تاکید کرد که «زاویه گرفتن» از «راه اسلام و انقلاب و خط امام» به معنای تغییر نظام جمهوری اسلامی است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز تلاش برای تغییر رفتار نظام را از روش‌های «جنگ نرم» آمریکا و کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی دانسته است.

وی همچنین پس از توافق اتمی وین بارها درباره تلاش آمریکا برای، به گفته او، «نفوذ» در ایران هشدار داده است.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه همچنین از نامزدهای انتخابات خواست که «قاطعانه بگویند می‌خواهند برای اقتصاد کشور تلاش کنند و معیشت مردم در درجه‌ اول اهمیت است».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۰ اردیبهشت نیز از نامزدهای انتخابات خواسته بود که حل مشکل «طبقات ضعیف» را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

در حالی که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف وعده افزایش یارانه ها را مطرح کرده اند، حسن روحانی و اعضای دولت او اجرای این وعده ها را غیر ممکن توصیف کرده‌اند.

حسن روحانی روز چهارشنبه نیز در دیدار با ۱۷۰ نماینده مجلس وعده افزایش یارانه را «دروغ» خواند و گفت که دولت برای اجرای این وعده باید از بانک مرکزی پول قرض کند که این اقدام باعث تورم «۸۰۰ درصدی» مانند ونزوئلا خواهد شد.

حمله به منتقدان سپاه و برنامه موشکی

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که نامزدهای انتخابات «باید صراحتاً» نشان دهند که در مقابل به گفته او «زیاده‌خواهی آمریکا و خباثت» اسرائیل می‌ایستند.

آقای خامنه‌ای از جمهوری اسلامی با عنوان «دولتِ مقاومت» نام برد که به گفته او، «نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به کشورها است و نه اهل قرار گرفتن در موضع دفاعی و انفعالی».

وی اضافه کرد: «برخی تصور می کنند برای این که خود را از تهمتِ سلطه‌طلبی و اقتدارطلبی بین‌المللی و منطقه ای، دور کنیم باید در لاک دفاعی فرو برویم، در حالی ‌که چنین تفکری اشتباه است.»

رهبر جمهوری اسلامی از «قدرت نظامی» به‌عنوان یکی از «عوامل اقتدار» کشور نام برده و افزود که «جنجال های گسترده» علیه برنامه موشکی ایران «به ‌دلیل خشم و کینه ای است که از این عامل اقتدار در دل دارند».

وی همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز «یکی از عوامل اقتدار» جمهوری اسلامی خواند و افزود که «نشانه خشم و ناراحتی از آن، در تبلیغات بین المللی و اظهارات سیاسیون استکبار کاملاً آشکار است».

حسن روحانی در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سپاه پاسداران را متهم کرده بود که با نشان دادن انبارهای موشک‌ها و نوشتن شعار بر روی موشک، قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشت.

این سخنان با واکنش ستادکل نیروهای مسلح ایران روبه‌رو شد و مسعود جزایری، سخنگوی این تشکیلات نظامی، از نامزدهای انتخابات خواست که «از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG