لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

سکوت سپاه درباره علت واقعی مرگ یک مامور حفاظت در فرودگاه مهرآباد


 مهدی یزدی، مامور حفاظت در مهرآباد
مهدی یزدی، مامور حفاظت در مهرآباد

رسانه‌های نزدیک به صدا و سیما و سپاه پاسداران گزارش‌ها درباره کشته شدن یکی از ماموران حفاظت سپاه فرودگاه «مهرآباد» تهران در جریان برگزاری «مانوری فرضی» در این فرودگاه را تائید کردند.

وب‌سایت شبکه تلویزیونی «العالم» به نقل از کانال تلگرام «باشگاه خبرنگاران جوان»٬ هویت این مامور کشته شده را مهدی یزدی اعلام و تصویری از وی نیز منتشر کرده است.

آن‌طور که این رسانه وابسته به صدا و سیما گزارش کرده٬ این مامور سپاه سوم تیر ماه در جریان یک تیراندازی زخمی شده و پس از چند روز جان باخته است.

وب‌سایت «جام‌نیوز» نزدیک به سپاه نیز روز ششم تیر ماه خبر کشته شدن این مامور را منتشر کرده و نوشته وی که «در مانور فرودگاه مهرآباد نقش انتحارى را داشت٬ به اشتباه مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرارگرفت و جان خود را از دست داد.»

با این حال روابط عمومی و وب‌سایت‌های رسمی سپاه پاسداران برخلاف سال‌های اخیر٬ با گذشت حدود ۲۴ ساعت از انتشار خبرهای متعددی از کشته شدن یکی از نیرو‌های خود در فرودگاه «مهر‌آباد» تهران٬ درباره رد یا تائید این خبر تاکنون مطلبی منتشر نکرده‌اند.

سکوت این نیروی نظامی در مورد علت واقعی کشته شدن این فرد٬ منجر به انتشار اخبار و گزارش‌های تائید نشده در این خصوص شده است.

این در حالی است که سپاه در سال‌های اخیر با تغییر رویه گذشته خود٬ در مورد بسیاری از حوادث و اخبار مربوط به این نیرو در صورت رسانه‌ای شدن آنها٬ واکنش نشان می‌دهد و در تائید یا رد آنها بیانیه صادر می‌کند.

روابط عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی روز سوم تیر ماه تنها با انتشار اطلاعیه‌ای٬ تیراندازی در فرودگاه «مهرآباد» را «مانوری دفعی – امنیتی در شرایط واقعی» توصیف کرده که به شکلی «موفقیت‌آمیز» برگزار شد.

در اطلاعیه سپاه حفاظت هواپیمایی آمده بود که «بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده، صدای شلیک‌های شنیده شده ناشی از تمرینات بوده و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشته است.»

انتشار خبر کشته شدن یکی از ماموران سپاه در جریان این «مانور» و پس از اطلاعیه سپاه پاسداران و برخی دیگر از نهاد‌های مسئول٬ گمانه‌ها و تردید‌ها درباره علت اصلی وقوع این تیراندازی و کشته شدن یک مامور سپاه در شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.

شماری از نیروهای فعال حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی٬ پیش از انتشار خبر کشته شدن مهدی یزدی٬ بدون اشاره به نام وی٬ از زخمی‌شدن او خبر داده و خواستار دعا برای بهبود حال وی شده بودند.

همین افراد پس از انتشار رسمی خبر جان باختن وی در برخی رسانه‌ها٬ «شهادت» وی را تبریک گفتند.

خبر کشته شدن این مامور سپاه در جریان این مانور در حالی منتشر شده که در برخی شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن «جر و بحث و صداهای بلند» در محل استقرار نیرو‌های حفاظت فرودگاه و سپس شنیده شدن شلیک چند گلوله مطرح شده که البته تاکنون منبع مستقل رسانه‌ای در ایران آن را تائید نکرده است.

در شبکه‌های اجتماعی همچنین گزارش دیگری مبنی بر کشته شدن این مامور سپاه پاسداران بر اثر «اختلاف» با یکی از همکاران خود منتشر شده که این موضوع نیز تنها در حد یک گمانه‌ مطرح شده و فراتر نرفته است.

با این حال محسنهمدانی٬ معاون امنیتی استانداری تهران نیز تیراندازی در ترمینال چهار فرودگاه «مهرآباد» را مربوط به «مانور محدود داخلی» نیرو‌‌های مسلح اعلام کرده است.

ایسنا نیز روز سوم تیر ماه به نقل از یک «مقام آگاه» که نام او ذکر نشده٬ گزارش کرده بود که این «مانور» به این دلیل بدون اعلام قبلی و «به صورت ناگهانی» انجام شده که «در جریان آن نیروهای امنیتی به خوبی محک خورده و شرایط را شبیه‌سازی کنند.»

این «مقام آگاه» و معاون امنیتی استانداری تهران دربارهٔ اینکه آیا همه نیروهای امنیتی داخل سالن چهار فرودگاه مهرآباد از این مانور اطلاع داشته‌اند یا خیر٬ توضیحی ارائه نکرده بودند.

براساس گزارش‌ها، ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد مخصوص خروجیِ مسافران پروازهای داخلی است٬ اما براساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت اعلام پروازهای این فرودگاه، صبح روز شنبه هیچ پروازی از این سالن انجام نشده است.

سپاه حفاظت انصارالمهدی یکی از بخش‌های سپاه پاسداران است که مسئولیت حفاظت از مقامات و اماکن حساس جمهوری اسلامی از جمله مجلس را بر عهده دارد.

از سال ۶۳ به بعد نیز یگانی به نام «سپاه حفاظت هواپیمایی»٬ مأمور جلوگیری از هواپیماربایی و تأمین امنیت بخش‌هایی از فرودگاه‌های ایران است.

XS
SM
MD
LG