لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۷

انجام مانور «ضد تروریستی» در فرودگاه مهرآباد تهران


پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ شنیده شدن صدای شلیک گلوله در فرودگاه مهرآباد تهران، معاون امنیتی استانداری تهران خبر داد که صبح روز شنبه مانور «مقابله با اقدامات تروریستی» در سالن چهار این فرودگاه برگزار شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، محسن همدانی دربارهٔ شنیده شدن صدای تیراندازی در ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد گفت که صبح روز شنبه، ۳ تیر، نیروهای مسلح در این فرودگاه یک «مانور محدود داخلی» برگزار کردند.

معاون امنیتی استانداری تهران اعلام کرد که صدای شلیک گلوله نیز مربوط به همین مانور بوده و «جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد».

به گفته آقای همدانی، پس از وقوع دو حادثه «تروریستی» در تهران، نیروهای امنیتی و نظامی مانورهایی را برگزار کرده‌اند و مانور روز شنبه نیز با هدف «افزایش آمادگی برای مقابله با اقدامات تروریستی» در محدوده فرودگاه مهرآباد برگزار شده است.

تعدادی از وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که صبح روز شنبه صدای تیراندازی در سالن چهار فرودگاه مهرآباد تهران شنیده شده است.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سوی مسافران و افراد حاضر در فرودگاه نشان از آن دارد که مسافران و حتی کارکنان فرودگاه اطلاعی از انجام این مانور و عملیات ضد تروریستی نداشتند و فضای رعب و وحشت در یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد ایجاد شده است.

صحنه شنیده شدن تیراندازی در فرودگاه مهرآباد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:13 0:00

پس از آن خبرگزاری ایسنا به نقل از یک «مقام آگاه» که نام او ذکر نشده اعلام کرد که این اقدام به این دلیل بدون اعلام قبلی و «به صورت ناگهانی» انجام شده که «در جریان آن نیروهای امنیتی به خوبی محک خورده و شرایط را شبیه‌سازی کنند».

این «مقام آگاه» و معاون امنیتی استانداری تهران دربارهٔ اینکه آیا همه نیروهای امنیتی داخل سالن چهار فرودگاه مهرآباد از این مانور اطلاع داشته‌اند یا نه توضیحی نداده‌اند.

براساس گزارش‌ها، ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد مخصوص خروجیِ مسافران پروازهای داخلی است اما براساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت اعلام پروازهای این فرودگاه، صبح روز شنبه هیچ پروازی از این سالن انجام نشده است.

روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، در دو حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی ۱۷ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

پس از این حوادث انتقادهایی از عملکرد حفاظت مجلس و نیروهای امنیتی مطرح شد.

از جمله مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، از «کوتاهی» حفاظت مجلس انتقاده کرده و گفته بود: «قابل قبول نیست که سه نفر و حتی ۳۰ نفر بتوانند به راحتی وارد این سیستم شوند، حتی نباید به راحتی با خود اسلحه وارد پارلمان می‌کردند و انتظار داشتیم سیستم مقابل آنها بایستد».

درهمین حال علیرضا رحیمی، نماینده تهران، روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، خبر داده بود که فرمانده حفاظت مجلس تغییر کرده است.

سپاه حفاظت انصارالمهدی یکی از بخش‌های سپاه پاسداران مسئولیت حفاظت از مقامات و اماکن حساس جمهوری اسلامی از جمله مجلس را بر عهده دارد.

از سال ۶۳ به بعد نیز یگانی به نام «سپاه حفاظت هواپیمایی» مأموریت جلوگیری از هواپیماربایی و تأمین امنیت بخش‌هایی از فرودگاه‌های ایران را بر عهده دارد.

مسئولیت حملات روز ۱۷ خرداد در تهران را گروه حکومت اسلامی (داعش) بر عهده گرفته است.

سال ۹۴ نیز برخی از مقامات نظامی ایران از برگزاری مانورهایی برای مقابله احتمالی با این گروه خبر داده بودند.

از جمله احمدرضا پوردستان، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، اعلام کرده بود که «رزمایش ضدتروریستی» این نیرو در در اطراف تهران و «متناسب با تهدیدات» گروه حکومت اسلامی برگزار شده است.

پیش از آن نیز گزارش‌هایی دربارهٔ حضور نیروهای انتظامی در ایستگاه‌های مترو و بازرسی برخی افراد منتشر شده بود.

در همین حال حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه هفتم آذر ۹۴، دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرده بود.

XS
SM
MD
LG