لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

رئیس سازمان بسیج از برنامه برای ایجاد گشت‌های محله‌ای خبر داد


غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین
غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از برنامه این نهاد برای ایجاد گشت‌های محلات خبر داد.

در همین حال روزنامه اعتماد، روز پنج شنبه، تشکیل این گشت‌ها را با اقدامات «کمیته‌های انقلاب» در دهه ۶۰ مقایسه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین غیب‌پرور، روز چهارشنبه ۲۴ آبان، در یک نشست خبری گفت که «بنا داریم ایست‌بازرسی‌ها را کم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم».

به گفته آقای غیب‌پرور، برای تشکیل گشت‌های محله، افراد پس از «احراز شرایط» انتخاب شده، در دوره‌های آموزشی شرکت و سپس «با هماهنگی »قوه قضائیه و نیروی انتظامی فعالیت خواهند کرد.

وی اعلام کرد که این گشت‌ها مسلح نخواهند بود، «به حریم خصوصی افراد وارد نخواهند شد و فقط تامین امنیت را بر عهده می‌گیرند».

نیروهای بسیج از زمان انقلاب سال ۵۷، در خيابان‌های شهرهای ايران پست‌های بازرسی داير می‌کردند و رهگذران و خودروهای عبوری را مورد بازرسی قرار می‌دادند.

هر چند در دهه ۷۰ از تعداد این گشت‌ها کاسته شده بود اما در دهه ۸۰ طرح‌های مختلفی درباره ایست‌بازرسی و گشت‌های بسیج اجرا شده است.

از جمله از سال ۸۷ گشت‌های بسیج در سراسر ایران آغاز به کار کرد.

احمد ذوالقدر، معاون عمليات نيروی بسيج، گفته بود که این گشت‌ها پنج نفره بوده و به صورت پياده در هزار نقطه از محلات شهری کشور فعاليت خواهند کرد.

وی هدف از این گشت‌ها را «کمک به برقراری امنيت پايدار در محلات»، «برخورد با اراذل و اوباش و سارقان»، «ممانعت از آسيب رساندن به اماکن عمومی، دولتی و خصوصی»، و «برخورد با جرائم مشهود» عنوان کرده است.

با این حال نیروهای بسیج یک سال بعد از تشکیل این گشت‌ها حضور گسترده‌ای در سرکوب معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند.

در همین حال روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه، تشکیل گشت‌های محله بسیج را با فعالیت‌های کمیته‌های انقلاب در سال‌های ابتدایی انقلاب ۵۷ و دهه ۶۰ مقایسه کرده است.

روزنامه اعتماد در شماره روز پنج شنبه، تشکیل گشت‌های محله بسیج را با فعالیت های کمیته‌های انقلاب درسال های ابتدایی انقلاب ۵۷ و دهه ۶۰ مقایسه کرده است.

کمیته‌های انقلاب در دهه ۶۰ اقدام به برخورد با مواردی چون توزیع نوارهای موسيقی، فيلم‌های ويدئو، جشن‌های خانگی و موارد مشابه می‌کردند که از آنها با عنوان«منکرات» نام برده می‌شد.

اعضای کمیته همچنین نقش فعالی در سرکوب مخالفان سیاسی حکومت جمهوری اسلامی ایفا کردند.

تصویب نهایی طرح «تقویت بسیج مستضعفین» در مجلس

طرح «تقویت بسیج مستضعفین» روز چهارشنبه به تصویب نهایی مجلس رسید.

این طرح سال ۹۴ تصویب شده بوداما شورای نگهبان به بخشهایی از آن ایراد گرفته بود.

براساس اصلاحات انجام شده در این طرح دولت «می‌تواند نسبت به اختصاص اراضی مناسب برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش‌ها به بسیج اقدام کند».

در سال‌های گذشته نیز چندین طرح برای «تقویت» سازمان بسیج تصویب شده است.

XS
SM
MD
LG