لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

کشته شدن فرمانده یک نیروی وابسته به بسیج در سوریه


عبدالله خسروی، فرمانده گردان «فاتحین»
عبدالله خسروی، فرمانده گردان «فاتحین»

براساس گزارش رسانه‌های ایران، عبدالله خسروی، فرمانده گردان «فاتحین»، وابسته به بسیج، که در چارچوب فعالیت‌های جمهوری اسلامی برای دفاع از حکومت سوریه به آن کشور اعزام شده بود در سوریه کشته شده‌است.

خبرگزاری تسنیم از عبدالله خسروی، اهل اراک، به عنوان «سردار» نام برده و خبر داده که وی روز ۲۲ مهر در سوریه کشته شده‌است.

فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی با درجه‌های سرتیپ دوم و سرتیپ «تمام» در این نیروها «سردار» خوانده می‌شوند. گردان «فاتحین» از جمله زیرمجموعه‌های بسیج است که نیروهای آن در سوریه می‌جنگند.

در همین حال مهدی هداوندی، فرمانده «یگان فاتحین» تهران، ۲۶ مهر ماه گفته بود که ۳۰ نفر از نیروهای این یگان در سوریه کشته شده‌اند.

محسن کاظمینی، فرمانده سپاه تهران، نیز پیش از این گفته بود که «یگان فاتحین» پس از سال ۸۸ تشکیل شده و «یکی از یگان‌های نمونه سپاه» است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در مهر ماه سال گذشته اعلام کرده بود که این نهاد قصد دارد «گردان‌های فاتحین» را در سراسر ایران گسترش دهد.

در فیلم‌هایی که از فعالیت‌های یگان فاتحین منتشر شده اعضای آن به تمرینات ویژه‌ای چون چتربازی و تک‌تیراندازی می‌پردازند.

طی سال‌های اخیر تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله احمد غلامی، حسین همدانی، حمید تقوی، شفیع شفیعی، رضا فرزانه، داریوش درستی، اسماعیل حیدری، هادی کجباف شعبان نصیری، ذاکر حیدری، و عبدالله اسکندری نیز در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که مراسم تشییع جنازه عبدالله خسروی روز پنج‌شنبه در اراک برگزار می‌شود و در این مراسم همچنین جنازه جاوید حسینی از «تیپ فاطمیون» تشییع خواهد شد.

علاوه بر نیروهایی از سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که در درگیری‌های سوریه حضور دارند، نیروهای افغان مقیم ایران در قالب تیپ «فاطمیون» و نیروهای پاکستانی مقیم ایران در قالب تیپ «زینبیون» در این جنگ در کنار نیروهای بشار اسد و حزب‌الله لبنان می‌جنگند.

گفته می‌شود ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند.

سپاه پاسداران بارها اعلام کرده‌است که حضور فرماندهان این نیرو در سوریه و عراق «مستشاری» است و جمهوری اسلامی به درخواست بشار اسد و دولت عراق به این کشورها نیرو اعزام کرده‌است.

در مقابل پیشتر منتقدان در داخل ایران نیز با انتقاد شدید از عملکرد قاسم سلیمانی و نیروی قدس در منطقه، «به وجود آمدن» گروه داعش را «مرهون سوءمدیریت قاسم سلیمانی» دانسته‌اند.

از جمله مهدی خزعلی، منتقد سیاسی، سال گذشته در ویدئویی گفته بود که حضور قاسم سلیمانی در سوریه نبود، «الان داعشی در سوریه وجود نداشت».

XS
SM
MD
LG