لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

دادگاه آمریکا مقام بانکی ترکیه را در پرونده دور زدن تحریم های ایران مجرم شناخت


مهمت هاکان آتیلا
مهمت هاکان آتیلا

دادگاهی در نیویورک روز چهارشنبه ۱۳ دی مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک ترکیه را در پرونده دور زدن تحریم های ایران مجرم شناخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام های آمریکایی مهمت هاکان آتیلا، ۴۷ ساله را متهم کردند که در پرونده دور زدن تحریم ها و مبادله نفت و گاز ایران در ازای طلا با استفاده از سیستم مالی آمریکا نقش داشته است.

طبق این گزارش، مهمت هاکان آتیلا در چهار مورد مجرم شناخته شد.

جون کیم، کفیل دادستانی فدرال در نیویورک در این زمینه گفته است: مهمت هاکان آتیلا دریک روند دادرسی کامل، عادلانه و شفاف محکوم شد.

ویکتور ریکوو، وکیل مهمت هاکان آتیلا نیز گفته است که به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

کتی فلمینگ، یکی دیگر از وکلای مدافع گفته است: آقای آتیلا می داند که تازه این راند اول است.

در پرونده دور زدن تحریم‌های ایران علاوه بر معاون سابق هالک بانک ترکیه، رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ـ‌ترکیه‌ای، نیز در آمریکا در بازداشت است.

رضا ضراب، تاجر طلای متولد ایران پیشتر در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

دادستانی آمریکا رضا ضراب را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابه‌جا کند.

رضا ضراب همچنین در دادگاه علیه مقام های ترکیه شهادت داد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز به تازگی گفته که ضراب در آمریکا به «گروگان» گرفته شده است تا علیه دولت ترکیه شهادت دهد.

این در حالی است که به گفته دادستانی آمریکا، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می‌دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می‌کرده است.

در یکی از این مکالمات به تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ رضا ضراب به یکی دیگر از متهمان پرونده گفته بود که به فکر تاسیس یک بانک برای انجام نقل و انتقالات بانکی ایران است.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا/خ.ک
XS
SM
MD
LG