لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

پایان نخستین جلسه هیئت منصفه دادگاه پرونده ضراب بدون اعلام حکم


مهمت (محمد) هاکان آتیلا
مهمت (محمد) هاکان آتیلا

نخستین شور هیئت منصه دادگاه پرونده دور زدن تحریم‌های ایران توسط رضا ضراب و شماری دیگر از مقام‌های ترک، برای اعلام حکم مهمت (محمد) هاکان آتیلا، بدون اعلام نتیجه‌ای پایان یافت.

با پایان یافتن جلسات دادگاه، و اعلام علمکرد هیئت منصفه توسط قاضی ریچارد برمن، رئیس دادگاه در منهتن، هیئت منصفه از ۲۹ آذر ماه وارد شور شده است.

شور اعضای هیئت منصفه ساعت‌های زیادی طول کشیده و خبرگزاری اوشیتدپرس می‌گوید یکی از اعضا، چند بار پس از آن‌که به خواب فرو رفت، به خانه فرستاده شد.

به‌نظر می‌رسد تمرکز اعضای هیئت منصفه معطوف به اعترافات رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ترک، خواهد بود؛ متهم اصلی پرونده، که به‌دلیل همکاری با دادستانی به‌عنوان شاهد در جلسات دادگاه حضور داشت.

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران، را متهم کرده در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابه‌جا کند.

به گفته دادستانی ایالات متحده، او و هاکان آتیلا، درآمد‌های نفتی و گازی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.

آتیلا، که زمانی از مدیران «هالک‌بانک» ترکیه بوده، در میان شماری دیگر از مقام‌های آن کشور، به همکاری با ضراب متهم هستند. اما به جز خود ضراب و آتیلا فرد دیگری در بازداشت آمریکا قرار ندارد.

مدیر پیشین «هالک‌بانک» اتهام‌های واردشده به خود را رد کرده‌است. او حتی حاضر به پذیرش یک مکالمه تلفنی ضبط شد با ضراب، نشده‌است و می‌گوید هرگز با این بازرگان ایرانی‌ترک، تبانی نکرده‌است.

دادگاه این پرونده در ترکیه از نزدیک دنبال می‌شود؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بارها خواستار استرداد ضراب شده و مقام‌های آنکارا نیز پرونده را «سیاسی» توصیف کرده‌، می‌گویند فتح‌الله گولن، خطیب منتقد اردوغان، در روند ماجرا نقش دارد. ترکیه، گولن را متهم به نقش‌داشتن در کودتای ناموفق تیرماه سال پیش کرده‌است. این خطیب ساکن آمریکا، اتهام‌ها را رد کرده‌است. قاضی دادگاه رسیدگی کننده به اتهام نقض تحریم‌های ایران نیز اظهارات و اتهام‌ها در مورد دست‌داشتن فتح‌الله گولن، در محاکمه را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG