لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

مدیر سابق هالک‌بانک همدستی با ضراب برای دور زدن تحریم‌ها را تکذیب کرد


رضا ضراب، تاجر طلای متولد ایران (راست) و محمد هاکان آتیلا، مدیر سابق هالک‌بانک ترکیه
رضا ضراب، تاجر طلای متولد ایران (راست) و محمد هاکان آتیلا، مدیر سابق هالک‌بانک ترکیه

یک مدیر سابق هالک‌بانک ترکیه که در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد روز جمعه با حضور در دادگاه «همدستی» با رضا ضراب در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تکذیب کرد.

از پرونده اتهامی ۹ نفر که به گفته دادستانی آمریکا به جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها کمک کرده‌اند تنها رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ـ‌ترکیه‌ای، و این مدیر سابق هالک‌بانک دستگیر شده‌اند.

رضا ضراب، تاجر طلای متولد ایران، روز چهارشنبه، هشتم آذرماه، در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

دادستانی آمریکا رضا ضراب را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابه‌جا کند.

در مقابل، به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد هاکان آتیلا، ۴۷ ساله، که زمانی از مدیران بانک نیمه‌دولتی هالک بوده روز جمعه در دادگاه تمام اتهامات علیه خود را تکذیب کرده و حتی مکالمه تلفنی ضبط‌شده‌اش با آقای ضراب را قبول نکرد.

او در دادگاه اعلام کرد که «هرگز» با رضا ضراب تبانی و همدستی نداشته است.

دادگاه رضا ضراب در ترکیه از نزدیک دنبال می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بارها خواستار استرداد رضا ضراب شده است.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز به تازگی گفته که ضراب در آمریکا به «گروگان» گرفته شده است تا علیه دولت ترکیه شهادت دهد.

این در حالی است که، به گفته دادستانی آمریکا، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می‌دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می‌کرده است.

در یکی از این مکالمات به تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ رضا ضراب به یکی دیگر از متهمان پرونده گفته بود که به فکر تاسیس یک بانک برای انجام نقل و انتقالات بانکی ایران است.

XS
SM
MD
LG