لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

رضا ضراب به دادن رشوه به مقام‌های ترکیه‌ای و دور زدن تحریم‌های ایران اعتراف کرد


رضا ضراب خطاب به دادگاه گفته که در حال همکاری با مقام‌‌های آمریکایی در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.
رضا ضراب خطاب به دادگاه گفته که در حال همکاری با مقام‌‌های آمریکایی در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.

رضا ضراب تاجر ایرانی-ترکیه‌ای روز چهارشنبه هشتم آذر در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رضا ضراب خطاب به دادگاه گفته که در حال همکاری با مقام‌‌های آمریکایی در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران، را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابجا کند.

در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند ولی دو نفر از آنها رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه در آمریکا در بازداشت هستند.

رضا ضراب ماه گذشته میلادی هفت اتهام خود شامل توطئه، نقض تحریم‌های آمریکا، کلاهبرداری بانکی، پولشویی و دادن رشوه به زندانبان برای گرفتن الکل و استفاده از تلفن همراه در زندان را پذیرفت.

وی همچنین تایید کرد که از طریق وکلایش در اوایل سال جاری میلادی در صدد بوده که شرایط مبادله زندانی برای او مهیا شود. رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و از متحدان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و مایکل موکاسی دادستان کل سابق آمریکا از جلمه این وکلا هستند که به استخدام ضراب درآمده بودند.

شبکه ان‌بی‌سی به تازگی به نقل از منابع آگاه گزارش داده است رابرت مولر مشاور ویژه که پرونده «دخالت روسیه» در انتخابات آمریکا را پیگیری ‌می‌کند، به دنبال این است که آیا مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، در دیدار با مقام‌های ترکیه‌ای برای استرداد فتح‌الله گولن و آزادی رضا ضراب صحبت کرده است یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از دو منبع آگاه نوشته است هنگامی که فلین در تیم انتقالی دونالد ترامپ بود، با مقام‌های ترکیه‌ای در نیویورک دیدار داشته و پیشنهاد دریافت ۱۵ میلیون دلار در قبال استرداد گولن و آزادی ضراب گرفته است.

سیداراها کاماراجو، دادستان آمریکایی، روز چهارشنبه از ضراب پرسید که آیا گفت‌وگوها و از جمله دیدار با رجب طیب اردوغان موفقیت‌آمیز بوده است که او در پاسخ گفت: «خیر».

ضراب همچنین گفت پس از آنکه وی تصمیم به همکاری با مقام‌های آمریکایی گرفت، با اف‌بی‌آی دیدار داشته است.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک ترکیه، درآمد نفتی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.

به گفته دادستان‌ها، ضراب و هاکان در این «توطئه»، به مقام‌های بلندپایه‌ (ترکیه‌ای) رشوه و حق و حساب داده‌اند.

آتیلا مدیر هالک بانک ترکیه این اتهامات را رد کرده و وکیل او روز سه‌شنبه به‌شدت به رضا ضراب حمله‌ور شد.

ضراب همچنین مدیر هالک بانک را شریک خود در اتهام‌های مطرح‌شده معرفی کرد.

وی اعتراف کرد که به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلا به ایران رشوه داده است.

به گزارش رویترز، رضا ضراب اقرار کرد که در سال ۲۰۱۲ با محمدظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه توافق کرده که نیمی از سود خود را با او تقسیم کند. دولت ترکیه پیشتر گفته بود که چاغلایان در چارچوب قوانین ترکیه و قوانین بین‌المللی فعالیت کرده است. چاغلایان هم یکی از ۹ نفری است که از سوی آمریکا تحت تقیب قرار گرفته است.

رضا ضراب در دادگاه گفت بیش از ۵۰ میلیون دلار به چاغلایان رشوه داده و در مقابل چاغلایان کمک کرده که او با هالک‌ بانک توافقی انجام دهد که از این طریق ایران بتواند با انتقال طلا پول خود را در خارج خرج کند.

به گفته ضراب، مدیرکل وقت هالک بانک، سلیمان اصلان، در ابتدا از همکاری با ضراب خودداری کرده بود. سلیمان اصلان هم یکی از افراد تحت تعقیب آمریکاست.

ضراب در ادامه گفت وی ابتدا از طریق «اکتیف بانک» ترکیه نقل‌وانتقال پول‌های ایران را انجام می‌داده است. به گفته ضراب، پس از توصیه اگمن باگیس این بانک در نهایت راضی به همکاری با او شد.

دادستان‌های آمریکایی برای مدتی از اعلام همکاری رضا ضراب با مقام‌های آمریکایی به منظور گرفتن تخفیف در مجازات خودداری کرده بودند.

رضا ضراب و همسرش ابرو گوندش خواننده ترکیه‌ای همراه با دخترشان در سال ۲۰۱۶ برای دیدار از «ورلد دیزنی» به آمریکا رفتند که به دستگیری ضراب منتهی شد.

دادگاه رضا ضراب در ترکیه از نزدیک دنبال می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بارها خواستار استرداد رضا ضراب شده است.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز به تازگی گفته که ضراب در آمریکا به «گروگان» گرفته شده است تا علیه دولت ترکیه شهادت دهد.

دادستان‌های آمریکا آبان‌ماه امسال گفته بودند «دولت ترکیه و مقام‌های بانک‌های این کشور عنصر غیرقابل تفکیکی از روند دور زدن تحریم‌ها بوده‌اند».

به گفته دادستانی، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می‌دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می‌کرده است.

در یکی از این مکالمات به تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ رضا ضراب به یکی دیگر از متهمان پرونده گفته بود که به فکر تاسیس یک بانک برای انجام نقل و انتقالات بانکی ایران است.

پرونده رضا ضراب به خاطر شراکتش با بابک زنجانی میلیاردر زندانی، در ایران نیز از نزدیک دنبال می‌شود. زنجانی از جمله متهم است که پول‌های حاصل از فروش نفت در دوره محمود احمدی‌نژاد را به وزارت نفت بازنگردانده است.

XS
SM
MD
LG