لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

رئیس دیوان محاسبات، دولت روحانی را به «بی‌نظمی مالی» و «آینده‌فروشی» متهم کرد


عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات ایران
عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات ایران

رئیس دیوان محاسبات ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی دولت حسن روحانی را به بی‌نظمی مالی و «آینده‌فروشی» متهم کرده و گفت که میزان بدهی دولت «رشد ۲۲۹ درصدی» داشته است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه، در گزارشی به نقل از مصاحبه عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور، گفت: «دولت در حال آینده‌فروشی است و این از علائم بی‌انضباطی مالی عمومی است.»

آقای آذر در مصاحبه خود درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ همچنین گفت که در مقایسه با سال پیش از آن یعنی ۹۴ «میزان تخلفات و انحراف دولت از قانون بودجه» در سال ۹۵ بیشتر شده است.

گزارش تفریغ بودجه که سالانه توسط دیوان محاسبات کشور تنظیم می‌شود در واقع گزارشی است از عملکرد مالی هر دولت در طول یک سال.

به گفته آقای آذر، دولت حسن روحانی در سال ۹۴ به «۵۵ درصد احکام بودجه» بی‌توجهی کرده، اما این رقم یعنی عدم رعایت احکام بودجه در سال ۹۵ «به ۶۵ درصد افزایش یافته است».

مقامات دولت جمهوری اسلامی هنوز به انتقادات مربوط به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ واکنشی نداشته‌اند.

اما این انتقادات در حالی درباره رفتار بودجه‌ای دولت آقای روحانی مطرح می‌شود که لایحه بودجه سال ۹۷ نیز که چندی پیش از سوی دولت روحانی به مجلس تحویل داده شد ‌انتقادهای فراوانی را به همراه داشت.

منتقدان در این ارتباط از جمله به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرده‌اند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران یکی از دلایل آغاز اعتراضات سراسری در کشور را که در دی‌ماه گذشته رخ داد ناخشنودی مردم از جزئیات لایحه بودجه جدید عنوان کرده‌اند.

از روز هفتم‌ دی‌ماه اعتراضاتی در شهر مشهد آغاز شد که بعدا به بیش از صد شهر کشور سرایت کرد. این اعتراضات ابتدا متوجه وضع اقتصادی و معیشتی بد در کشور بود، اما سپس به مسائل سیاسی کشیده شده و شعارهایی علیه اصل نظام جمهوری اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای را به دنبال داشت.

واکنش حکومت به این اعتراضات دست‌کم ۲۵ کشته و هزاران بازداشتی بر جای گذاشت.

رئیس دیوان محاسبات کشور در مصاحبه خود همچنین شرکت ملی گاز ایران را «بی‌انضباط‌ترین شرکت‌های دولتی در سال ۹۵» نام نهاده و گفت: «در سال ۹۵ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت‌های زیرمجموعه نفت ازجمله شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش و پالایشگاه‌ها به خزانه واریز نشده است.»

وی همچنین در مورد سهم صندوق توسعه ملی از بودجه سال ۹۵ گفت: «یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار در آن سال به صندوق توسعه ملی واریز نشده است.»

بر اساس گزارش‌های تسنیم، رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG