لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۰

تنش در مجلس؛ محمود صادقی از فساد در سه قوه انتقاد کرد


محمود صادقی: رد صلاحیت‌های شورای نگهبان «مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.
محمود صادقی: رد صلاحیت‌های شورای نگهبان «مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.

نطق محمود صادقی، نماینده تهران، در جلسه مجلس درباره رفتار شورای نگهبان و شفاف نبودن نحوه هزینه شدن بودجه مجلس و لزوم مبارزه با فساد در سه قوه، انتقاد تعدادی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری را به دنبال داشت و باعث تنش در مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صادقی روز یکشنبه ۲۶ آذر، در نطق میان دستور خود در مجلس با این سئوال که «آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟»‌ افزود: «ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم».

او ضمن انتقاد از شفاف نبودن بودجه مجلس و برخی از موارد فساد در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که رد صلاحیت‌های شورای نگهبان «مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است».

محمود صادقی همچنین گفت: «اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، از خودمان شروع کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد صورت گیرد».

به نوشته ایسنا، سخنان انتقادی آقای صادقی تعدادی از نمایندگان اصولگرا، از جمله اعضای جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت.

علی ادیانی راد، نماینده قائم شهر، در تذکری به سخنان محمود صادقی اعتراض کرد و گفت: «اگر مجلس را عصاره فضائل شورای نگهبان می‌دانیم آیا حضور شما در مجلس مشروعیت دارد؟ آیا شرعا حق رای دادن دارید و می‌توانید در مقام مخالفت یا موافقت اظهارنظر کنید؟».

علی مطهری، رئیس جلسه علنی مجلس، در واکنش به این تذکر اعلام کرد: «اینکه نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان، یعنی یک عده افراد صالح و متقی باشند، فکر نکنم توهین باشد ولی تلویحا شاید توهین تلقی شود و این تذکر هم وارد است».

پس از آن حسین نقوی حسینی، از اعضای جبهه پایداری در مجلس، در تذکری گفت: «اگر کسی گفته مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است، یعنی نمایندگان، منتخب ملت نیستند».

پس از این سخنان، علی مطهری اجازه نداد که سخنان آقای نقوی حسینی ادامه پیدا کند و اعلام کرد که آقای ادیانی راد نیز در تذکری این موضوع را مطرح کرده و بحث در این باره کافی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای نقوی حسینی پس از سخنان آقای مطهری «با عصبانیت به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفت و با فریاد درخواست ادامه صحبت خود را داشت که رئیس جلسه از وی خواست روی صندلی خود مستقر شود».

براساس این گزارش، برخی نمایندگان سعی داشتند این نماینده اصولگرا را به سمت صندلی‌اش هدایت کنند که اکبر ترکی، نماینده فریدن، برخی از این افراد از جمله محمدرضا تابش و محمدعلی وکیلی را «به عقب هل داد».

درهمین حال، برخی از خبرگزاری‌های اصولگرا خبر دادند که محمدرضا تابش به حسین نقوی حسینی گفته که «آیا تو عصاره فضائل ملت هستی؟».

خبرگزاری ایسنا اما خبر داد که در نهایت پس از آرام شدن فضا محمدرضا تابش با حسین نقوی حسینی روبوسی کرد.

پیش از این نیز نطق برخی از نمایندگان مجلس، اعتراض نمایندگان اصولگرا و درگیری درمجلس را سبب شده است.

از جمله در روز ۲۱ دی سال ۹۳، «حمله» برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری، نماینده تهران، و درگیری فیزیکی پس از درخواست دوباره او برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نطق میان‌دستور، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

گزارش بودجه مجلس «شفاف نیست»

محمود صادقی در نطق میان دستور خود همچنین با انتقاد از اینکه «نظام مالی مجلس، غیرشفاف است» اضافه کرد:‌ «چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟».

این نماینده مجلس تاکید کرد: «چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ – ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رئیس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند».

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس نیز از «محرمانه» بودن نحوه هزینه شدن بودجه مجلس سخن گفته‌اند.

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، ۳۰ نماینده در نامه‌ای خواستار شفاف شدن بودجه مجلس شدند.

آقای صادقی در سخنان خود بار دیگر خواستار روشن شدن نحوه هزینه شدن موضوع «حسابهای شخصی» رئیس قوه قضائیه شد.

به نوشته ایسنا، آقای صادقی در بخش دیگری از نطق خود، اقتصاد فعلی ایران را «اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا» دانست که به گفته او، باعث «ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیر شده است».

وی اضافه کرد: «توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود.».

به گفته این نماینده مجلس، برخی از نمایندگان مجلس می گویند که برخورد با فساد «فایده ندارد» و اگر «به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد».

وی تاکید کرد: «دچار تله فساد شده‌ایم. فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر که فقر، فقر می‌آورد».

محمود صادقی با طرح این پرسش که «چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟»‌ اضافه کرد: «چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟».

نماینده تهران در مجلس همچنین این پرسش را مطرح کرد که «آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟».

پیش از این، آقای صادقی روز ۱۱ آذر مشخصات ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه را منتشر کرده بود.

در گذشته نیز برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و کارشناسان از «فساد سیستماتیک» در ایران و حمایت برخی مقامات در نهادهای مختلف از این فسادها سخن گفته اند.

از جمله ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، روز ۲۱ آذر، خبر داده بود که در مناقشه بین بانک مرکزی و موسسات مالی غیرمجاز، در برخی موارد دادگاه‌ها به نفع این موسسات حکم داده‌اند.

دو روز پیش از آن نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با تاکید بر اینکه برخورد با این موسسات مالی بسیار «سخت بود» افزوده بود که «همه به ما فشار می‌آوردند و از همه ارگان‌ها به ما نامه می‌نوشتند. آدم‌های عجیب و غریب سفارش می‌کردند».

احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، هم روز هفتم آذر ضمن تهدید به افشای نام دریافت‌کنندگان وام از مؤسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» اعلام کرده بود که اکثر این افراد قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

وی پیش از این نیز هشدار داده بود که نهادهای حکومتی در ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده و «نهادهای مسئول مبارزه با فساد نیز خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند».

این در شرایطی است که مقام های قوه قضائیه همواره در عملکرد این دستگاه دفاع کرده‌اند

XS
SM
MD
LG