لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

نماینده تهران در مجلس فهرست بدهکاران عمده «بانک سرمایه» را منتشر کرد


محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۱۱ آذر فهرست بدهکاران عمده «بانک سرمایه» را در توییتر خود منتشر کرد که در میان آنها نام حسین هدایتی از سرمایه‌گذاران ورزش فوتبال با ۱۰۳۱ میلیارد تومان بدهی نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس توضیحات آقای صادقی، این فهرست «جزییات بدهی‌ها و مشخصات ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵» را در بر می‌گیرد.

این نماینده مجلس علت اقدام خود را «تخلف مسئولان بانک سرمایه در اعطای تسهیلات کلان بدون وثیقه و استنکاف بدهکاران از پرداخت بدهی و تعلل بانک در وصول مطالبات» اعلام کرده است.

وی همچنین قوه قضاییه ایران را به «مماشات» با بدهکاران بانکی متهم ساخته و گفته است که «برای شفاف‌سازی و اطلاع عموم» فهرست بدهکاران عمده بانک سرمایه را منتشر می‌کند.

فهرست منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از افراد چند وام بزرگ از بانک سرمایه گرفته‌اند از جمله فردی با نام خانوادگی «اقدامیان» که دستکم هشت بار وام گرفته و مجموع آنها ۳۶۴ میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان می‌شود.

گروه محسن (صرافان) با چهار وام، فردی با نام خانوادگی جهانبانی با شش وام، شاملویی و انصاری با چهار وام، ریخته‌گران، متقی و سامان مدلل با سه وام از دیگر اسامی هستند که در این فهرست آمده‌اند و هنوز اصل پول و سود حاصل از آن را که بالغ بر میلیاردها تومان می‌شود به بانک پس نداده‌اند.

حسین هدایتی عضو سابق سپاه پاسداران، مالک باشگاه فوتبال استیل آذین و سرمایه‌گذار باشگاه پرسپولیس هم دیگر بدهکار عمده‌ای است که نام او در این فهرست هفت بار تکرار شده است. مجموع وامی که او گرفته ۱۰۳۱ میلیارد و ۶۲۲ میلیون تومان است.

جهانبانی هم در مجموع ۱۳۴۵ میلیارد تومان وام گرفته و شاملویی و انصاری و گروه محسن به ترتیب ۵۱۵ و ۲۴۸ و ۲۵۳ میلیارد تومان وام گرفته‌اند. شخصی به نام ریخته‌گران ۶۲۲ میلیارد و مدلل نیز ۵۷۵ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه دریافت کرده‌اند.

رسانه‌های ایران پیش از این گزارش‌های مختلفی درباره بدهکاران بانکی منتشر کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز بارها در این باره سخن گفته‌اند.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز مرداد ماه سال ۱۳۹۳ خبر داده بود که رئیس کل بانک مرکزی اسامی «۵۰۰ بدهکار عمده بانکی» را به قوه قضائیه معرفی کرده است.

محمود صادقی دو روز قبل به بدهکاران عمده بانک سرمایه هشدار داده بود که اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده، «جهت تعیین تکلیف بدهی خود به بانک سرمایه مراجعه نکنند هویت آنان به اطلاع عموم خواهد رسید».

آقای صادقی پیش از این عنوان کرده بود که یکی از بدهکاران عمده بانک سرمایه با نام سامان مدلل دارای رابطه کاری با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی است اما وی در یکی از توییت‌های روز شنبه خود این اظهارات را پس گرفت.

وی نوشت: «یکی از بدهکاران عمده بانک سرمایه آقای سامان مدلل است؛ بنابر اطلاعات اولیه تصور بر این بود که این فرد دارای رابطه کاری با آیت‌الله مکارم شیرازی است. اما با تحقیقات بعدی و نیز توضیحات فرزند ایشان محرز شد نامبرده هیچگونه رابطه مالی یا نسبتی با ایشان ندارد».

XS
SM
MD
LG