لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

دادستان تهران: ۱۰ نفر از بدهکاران بانک سرمایه بازداشت شده‌اند


عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران پرونده بدهکاران بانک سرمایه را «نماد فساد اقتصادی» خواند.
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران پرونده بدهکاران بانک سرمایه را «نماد فساد اقتصادی» خواند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در واکنش به انتشار فهرست بدهکاران اصلی «بانک سرمایه» بدون اشاره به نام خاصی گفت که ۱۰ نفر از این بدهکاران اکنون در بازداشت به‌ سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای دولت‌آبادی روز یکشنبه ۱۹ آذر در اظهارات خود عنوان کرد که مدیران بانک سرمایه همکاری لازم را با دادستانی ندارند و گرنه بسیاری از این متهمان تحت تحقیقات قضایی قرار داشته‌اند.

یک هفته قبل از این اظهارات، محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی «جزییات بدهی‌ها و مشخصات ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵» را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد و نوشت که قوه قضاییه با این بدهکاران مماشات می‌کند.

اما دادستان تهران با رد این اظهارات می‌گوید که «پیگیری معوقات بانکی الزاماً وظیفه ذاتی دادستانی نیست چرا که صرف معوق ماندن تسهیلات کلان جرم محسوب نمی‌شود، بلکه وظیفه دادسرا مقابله با جرایم بانکی است از جمله معوقاتی که با مستندات و مدارک غیرواقعی، تاسیس شرکت‌های صوری و یا از طریق رانت‌خواری اخذ شود».

عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه سخنان خود پرونده بدهکاران بانک سرمایه را «نماد فساد اقتصادی» خواند و گفت: «بانک سرمایه در آبان سال ۱۳۹۵ فهرست بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام نمود که در حال حاضر ۱۰ نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند. برخی از این افراد که به لحاظ منع قانونی از ارائه مشخصات آن‌ها معذوریم، طبق تصمیم دادگاه آزاد شدند که با اعتراض دادستانی و پذیرش آن در محکمه، بار دیگر بازداشت شدند. بنابراین این ادعا که دستگاه قضایی اقدامی نکرده، دور از انصاف است».

فهرستی که محمود صادقی در توییتر منتشر کرده شامل ۲۰ نام است، اما دادستان تهران می‌گوید فهرستی که بانک سرمایه از بدهکاران عمده خود در اختیار قوه قضاییه گذاشته، ۳۱ نفر است.

آقای دولت‌آبادی همچنین میزان کلی بدهی این بدهکاران را هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.

در فهرستی که محمود صادقی منتشر کرده بود نام حسین هدایتی از سرمایه‌گذاران مشهور در رشته ورزشی فوتبال به چشم می‌خورد. آقای هدایتی در بازه زمانی ۱۰ ساله هفت بار وام گرفته که مجموع آن از هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود.

XS
SM
MD
LG