لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

سازمان ملل خواستار «توقف فوری» اعدام مجرمان نوجوان شد


زید رعدالحسین، مدیر حقوق بشر در سازمان ملل
زید رعدالحسین، مدیر حقوق بشر در سازمان ملل

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، منتشر شد با اشاره به افزایش اعدام مجرمان نوجوان در ایران خواستار «توقف فوری» مجازات مرگ برای افرادی شد که در نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این دفتر می‌گوید در حالی که تنها کمتر از هفت هفته از آغاز سال میلادی نو گذشته است، تاکنون سه مجرم نوجوان در ایران اعدام شده‌اند.

این در حالی است که همین آمار در کل سال گذشته میلادی تنها پنج اعدام برای مجرمان نوجوان بود.

طبق آماری که در این بیانیه تازه آمده است، در حال حاضر ۸۰ نفر در زندان‌های ایران به دلیل جرائمی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده‌اند اعدام خود را انتظار می‌کشند.

زید رعدالحسین، مدیر حقوق بشر در سازمان ملل، با اشاره به این آمار از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا «قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و فوراً از اعدام» این نوع مجرمان دست بردارند.

پیشتر نیز در پی اعدام سه نفر در ماه ژانویه که هنگام ارتکاب جرم، زیر ۱۸ سال سن داشتند سازمان دید‌بان حقوق بشر از حکومت ایران خواسته بود که اعدام مجرمان نوجوان را متوقف کند.

دید‌بان حقوق بشر که مرکز آن در نیویورک است روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای در همین باره اعلام کرد: «ایران باید بلادرنگ و نامشروط اعدام افرادی را که هنگام ارتکاب جرم زیر سن ۱۸ سال بوده‌اند متوقف کرده و به سمت لغو کامل مجازات مرگ حرکت کند.»

در بیانیه دیدبان به جزئیات اعدام سه نفر از این مجرمان در طول ماه ژانویه به نام‌های امیر حسین‌پور جعفر، علی کاظمی و محبوبه مفیدی اشاره شده بود.

امیر حسین‌پور جعفر ۱۸ ساله، روز چهارم ژانویه در زندان کرج و به جرم تجاوز به یک دختر سه ساله و قتل او در ۱۶ سالگی اعدام شد.

علی کاظمی که طبق گزارش‌ها در سن ۱۵ سالگی و در جریان یک دعوا مردی را به ضرب چاقو کشته بود روز ۳۰ ژانویه اعدام شد.

محبوبه مفیدی ۲۰ ساله که در سن ۱۶ سالگی و پس از چهار سال ازدواج، همسرش را به قتل رسانده بود نیز در همان روز اعدام شد.

آقای رعدالحسین نیز در بیانیه خود با اشاره به همین اعدامی‌ها می‌گوید: «در دو دهه گذشته هیچ کشوری از نظر تعداد اعدام مجرمان نوجوان به ایران نزدیک هم نشده است.»

ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار، همچنان صادر و پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌شود. قوانین بین‌المللی به‌تاکید و مشخصاً از کشورهای جهان می‌خواهد از صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال خودداری کنند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین به مورد سه محکومی اشاره کرده است که اجرای اعدام‌شان به تعویق افتاده و هر آن ممکن است اعدام شوند: ابوالفضل چزانی شراهی، حمید حمادی و امید رستمی.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از سال ۲۰۰۵ تا آغاز سال جاری میلادی حداقل ۸۷ نفر در ایران به خاطر ارتکاب جرائمی اعدام شده‌اند که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده‌اند.

XS
SM
MD
LG