لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام محمد کلهری، نوجوان متهم به قتل


دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار «توقف فوری» مجازات مرگ برای افرادی شده است که در نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند
دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار «توقف فوری» مجازات مرگ برای افرادی شده است که در نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند

وکیل محمد کلهری، نوجوانی که در ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده، خبر داد که موکلش هفته گذشته پس از ورود به سن ۱۸ سالگی از کانون اصلاح و تربیت به زندان منتقل شده و به دلیل قطعی بودن حکم، «هر لحظه» امکان دارد اعدام شود.

حسن آقاخانی در مصاحبه با وبسایت کمپین حقوق بشر در ایران گفت که محمد کلهری روز پنج‌شنبه، ۴ اسفند، از کانون اصلاح و تربیت مرکزی لرستان به زندان مرکزی بروجرد منتقل شده است.

وی همچنین از ارسال پرونده موکلش به شعبه اجرای احکام خبر داد و گفت که «هر لحظه امکان اجرای حکم او وجود دارد».

به گفته این وکیل دادگستری، دیوان عالی کشور تاکنون دوبار درخواست اعاده دادرسی دراین پرونده را رد کرده و هنوز به تقاضای سوم برای اعاده دادرسی پاسخ نداده است.

محمد کلهری روز شنبه یکم آذرماه ۹۳ سر کلاس، با چاقو محسن خشخاشی، معلم فیزیک دبیرستان حافظیه در بروجرد، را به قتل رساند.

بر اساس گزارش‌ها، محمد کلهری در دادگاه اولیه در ۲۷ اسفند ۹۴ به سه سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده بود اما شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور با اعتراض خانواده مقتول این حکم را نقض و به شعبه هم عرض فرستاده بود.

شعبه هم عرض نیز در بهمن ۹۵ حکم قصاص را برای محمد کلهری صادر کرد.

وکلای محمد کلهری پیش از این نسبت به «اعمال نفوذهای سیاسی و امنیتی» در این پرونده هشدار داده و اعلام کرده بودند که وزارت آموزش و پرورش و علاالدین بروجردی، نماینده بروجرد و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با ارسال نامه‌هایی به قوه قضائیه خواستار «اشد مجازات» برای موکلش شده‌اند.

همچنین سارا نجیمی، دیگر وکیل محمد کلهری، در بهمن ماه ۹۵ گفته بود که این پرونده «درگیر مسائل قومیتی و قبیله‌ای شده است».

قوانین بین‌المللی به‌ تاکید از کشورهای جهان می‌خواهد از صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال خودداری کنند.

با این حال ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان زیر ۱۸ سال صادر و این حکم‌ها پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌شود.

در همین حال دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش اعدام مجرمان نوجوان در ایران خواستار «توقف فوری» مجازات مرگ برای افرادی شده بود که در نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند.

به گفته این دفتر، درحالی که تنها کمتر از هفت هفته از آغاز سال میلادی نو گذشته است، تاکنون سه مجرم نوجوان در ایران اعدام شده‌اند.

طبق آماری که در این بیانیه تازه آمده است، در حال حاضر ۸۰ نفر در زندان‌های ایران به دلیل جرائمی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده‌اند اعدام خود را انتظار می‌کشند.

زید رعدالحسین، مدیر حقوق بشر در سازمان ملل، با اشاره به این آمار از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا «قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و فوراً از اعدام» این نوع مجرمان دست بردارند.

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، از سال ۲۰۰۵ تا آغاز سال جاری میلادی، حداقل ۸۷ نفر در ایران به خاطر ارتکاب جرائمی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده‌ بودند، اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش کمپین حقوق بشر در ایران و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG