لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

نماینده مجلس: پنج سال زندان برای نوجوان معترضی که پرچم پایین کشید


اعتراضات در همدان
اعتراضات در همدان

نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس ایران می‌گوید در همدان با نوجوان ۱۵ ساله‌ای دیدار کرده که به‌دلیل پایین‌کشیدن پرچم جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات، به پنج سال زندان محکوم شده‌است.

محمد کاظمی، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی، ۲۹ بهمن ماه به «اعتماد آن‌لاین» گفته در جریان بازدید از بازداشت‌شدگان «با نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در حوادث اخیر اقدام به پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی دریکی از میدان‌های ملایر کرده بود» گفت‌وگو کرده است.

آقای کاظمی می‌گوید حکم این نوجوان در دادگان بدوی تعیین شده و «با اعتراض او پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال ‌شده‌است».

پیش از این شماری از مقام‌های ایران بازداشت «دانش‌آموزان» در جریان اعتراضات را تائید کرده و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران نیز گفته بود «بیش از ۹۰ درصد» از افرادی که در جریان اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، «جوان و نوجوان هستند».

محمد کاظمی در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد، به‌نقل از مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان همدان گفته شمار بازداشتی‌های اعتراضات در استان همدان «قریب به ۴۰ نفر است». این نماینده مجلس ایران می‌گوید بازداشت‌شدگان شهروندان ساکن «همدان، نهاوند، اسدآباد و تویسرکان» هستند. هیچ منبع مستقلی شمار بازداشت‌شدگان را تائید یا رد نکرده‌است.

پیش از این «کمپین حقوق بشر در ایران» با نام بردن از چند استان، از جمله استان همدان، اعلام کرده بود به «تعداد زیادی» از بازداشت‌شدگان این استان‌ها، اتهامات «محاربه و افساد فی‌الارض تفهیم» شده‌است؛ اتهام‌هایی که در صورت تأیید از طرف دادگاه می‌تواند حکم اعدام را برای بازداشت‌شدگان به دنبال داشته باشد.

این کمپین به نقل از «یک منبع مطلع» و بدون اشاره به شمار دقیقی از شهروندان بازداشت‌شده، گزارش داده بود «تعداد زیادی» از بازداشت‌شدگان تجمع‌های دی ماه که در قرنطینه زندان مرکزی زندان همدان زندانی هستند «به افساد فی‌الارض و محاربه متهم شده‌اند».

نماینده ملایر به «اعتماد» گفته است «بازداشت‌شدگان خواستار پذیرش قرار تأمین صادره از سوی مقام قضایی و تبدیل قرارهای بازداشت به تأمین سبک‌تر و تسریع در رسیدگی به وضعیت خویش شده‌اند».

اعتراضات اولیه به وضعیت اقتصادی در مدت کوتاهی به ده‌ها شهر مختلف در سراسر ایران سرایت کرد و روندی سیاسی به خود گرفت. در جریان اعتراضات شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌ها و نهادهای ارشد حکومتی، در حمایت از پادشاهان دوره پهلوی و یا مخالفت با حضور ایران در کشورهای منطقه داده شد.

در جریان اعتراضات دی‌ماه در شهرهای مختلف ایران، دست‌کم ۲۵ نفر کشته، و صدها نفر نیز بازداشت شدند. شماری از بازداشت‌شدگان نیز در زمانی که در زندان بودند جان خود را از دست دادند. موضوعی که خود با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده‌ و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز خواستار انجام تحقیقات مستقلی در مورد آن‌ها شده‌اند.

برپایه گزارش اعتماد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG